The lone ranger - recension

Publicerad 2013-08-02 14:38:00 i Allmänt, Filmer, Recensioner,

 
I förra veckan stöttade jag och pojkvännen det lokala kulturlivet och cyklade in till stan för att gå på The lone ranger.
Vi förväntade oss en Pirates of the Caribbean-film med westerntema och jag för min del trodde att den svagaste länken skulle vara Johnny Depp. 
När vi cyklade hem var vi dock rörande överens om att det här var verkligen ingen Pirates-film med westerntema och hade det inte varit för Johnny Depp hade nog filmen varit ett riktigt bottennapp. Tyvärr.
Nu har jag, tråkigt nog, inte världens bästa koll på westernfilmer men nog förstod jag vissa hyllningar, t.ex. explosionen av bron och tåget som körde ner från den och lite annat smått och gott. Tyvärr köper jag inte en 2,5h lång hyllning, det måste finnas något mer. Och det är här The lone ranger faller. Förutom att de spelar på gamla westernklassiker har filmen ingenting. Jo ett bra soundtrack. Det köper jag.
Jag är inte riktigt med på handlingen, det gick nästan 1,5h innan jag kände att filmen tog någon som helst fart och förutom Johnny Depp och skurken var karaktärerna ganska tråkiga. Jag köper inte alls Armie Hammer (asså Armie Hammer?! Vem fan döper sin unge till det?!) som skulle vara the Lone Ranger. Han var rätt tråkig när han väl spelade överspelade han istället. Hmpf. 
Istället fick jag hålla tillgodo med Depp som i och för sig inte gjorde några större överraskningar jämfört med Jack Sparrow men som ändå levererade det han skulle. Den absolut bästa karaktären var ju skurken Butch Cavendish. William Fitchner som spelade honom gjorde det sådär lagom avskyvärt, kliché och underfundigt som det behövdes. Gillas!
Om skådespelarna var lama så var det inget mot vad skämten var. Där Pirates (asså, jag vet inte men det känns som om man måste jämföra med dem) var fnittrande rolig mest hela tiden är The Lone Ranger mest tråkig. Skämten kändes plumpa, väldigt väntade och som följd inte ett dugg roliga. Det roligaste var när Hammer fick en pil i axeln och la av ett väldigt oväntat high-pitched tjut. Den var jag inte med på. Men förutom det. Mje. Mest trist.
 
Så mitt slutbetyg för The Lone Ranger blir inte särskilt högt. En film för de yngre självklart men för oss som ville ha något i stil med Pirates-filmerna var den ingen höjdare. Tyvärr. Jag hade gärna gillat den!
Som hästmänniska kan jag också tillägga att om man nu tvunget ska ha med en albinohäst kan man ju se till att stunthästen också är det. Bara ett tips. 
 

Kommentarer

Postat av: Carro

Publicerad 2013-08-02 17:45:33

Känns ju som om det var tur att jag aldrig gick och såg denna på bio då :P Kanske ser den hemma någon gång senare.. Just för att den där Mr Depp brukar falla mig i smaken :)

Svar: Ja, ingen större förlust för dig tror jag. Jag gillar med Depp men tycker att han var bättre förr, tyvärr.
giz.blogg.se

Postat av: Gia - Bokfrossa

Publicerad 2013-08-02 22:07:25

Haha vad roligt annorlunda man kan tycka. Sambon och jag tyckte det här i princip var Jack Sparrow i vilda västern ;)

Svar: Ja, det var det ju. Fast bara sååå mkt sämre än Pirates-filmerna!
giz.blogg.se

Postat av: Maria

Publicerad 2013-08-08 12:44:06

Vad synd. Tror inte att jag ska se den här på bio, den verkar inte värd besväret. ;)

Svar: Nej, jag tyckte knappt att den var det tyvärr...
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela