Tips - BBC's Narnia

Publicerad 2013-08-08 11:14:02 i Allmänt, High fantasy, Tips, Tv-serier,

 
Härom veckan tittade vi på den gamla BBC-versionen av C.S. Lewis böcker om Narnia. Jag såg dem när jag var liten och skulle ärligt kunna säga att det nog var mitt första nördminne. Tror inte att jag hade läst/sett något fantasyrelaterat ordentligt innan dess.
BBC gjorde ju från 1988-1990 tre miniserier på sex avsnitt vardera (har jag för mig) som baseras på böckerna The lion, the witch and the wardrobe, Prince Caspian + The voyage of the Dawn Treader och sist The silver chair.
Hur som helst så hittade vi serien på youtube och tittade igenom både Prince Caspian och The voyage of the Dawn Treader. Jag var lite orolig över att se om dem så här många år senare, de har ju säkert åldrats en del sedan 1988 men jag hade faktiskt inte behövt bekymra mig så mycket. De höll förvånansvärt bra även såhär tjugofem år senare. Visst ser man att det är gammalt och det var länge sen man såg inklippta tecknade figurer i en icke-animerad film (tur att de slutade med det) men om man kan bortse från de dåliga effekterna och istället se till de härliga kostymerna och duktiga skådespelarna samt den mycket underhållande storyn tycker jag nästan av BBC's Narnia håller fanan högre än de nya filmerna. För ibland behövs det inte bra effekter, det här är ju en saga för barn och barn bryr sig inte om sånt. Det är bättre att lägga krutet på en genomarbetad story istället, enligt mig. 
Det är ju ingen lätt historia att göra specialeffekter till heller; med talande djur, flygande lejon, drakar, kentaurer osv. Kentauren i Prince Caspian för övrigt. Ojojoj. Där blev jag förvånad, den jämnade ju alla nya specialeffekter med marken för det såg riktigt bra ut! Imponerande!

Nej, nog om specialeffekter, det börjar bli tröttsamt. 
Istället skulle jag vilja slå ett slag för musiken till serien för den är värd att ta upp. Riktigt, riktigt vackert är det. Titelmusiken som de spelar i börjar av varje avsnitt kommer jag till och med ihåg sen jag var liten. Mumma för en filmmusiknörd som mig!
Det enda negtiva med just Prince Caspian gentemot resten av serien är att den känns väldigt stressad, de andra delarna får ungefär sex avsnitt per bok medan de båda böckerna om Caspian får sex avsnitt på två böcker vilket leder till lite brist på tid. Det känns extra konstigt när man precis sett The lion, the witch and the wardrobe som är särdeles långsam. 
Positivt med alla tre delarna är att de följer böckerna väldigt väl till skillnad från senaste filmen. Är fortfarande arg över det, vaddå grön dimma liksom?!
Hur som helst så kan ingen som läst böckerna  bli det minsta besviken på den här serien som både barn och vuxna kan uppskatta. 
 
Jag måste också tillägga att jag tycker att Game of thrones har rippat Narnias intro litegrann. Nån mer än jag som ser likheten? XD
 

Kommentarer

Postat av: Läckage

Publicerad 2013-08-08 12:50:00

Åh vad roligt, och superfina bilder som alltid!! :)

Svar: Nostalgifaktorn är på topp! :)
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela