World War Z - recension

Publicerad 2013-08-04 16:10:00 i Allmänt, Dystopi, Filmer, Recensioner,

I måndags var vi sent omsider och såg World War Z vilket jag verkligen inte ångrar.
Både jag och pojkvännen tyckte att den var riktigt bra trots att i alla fall jag hade relativt höga förväntningar på den sen innan. Anledningen till att jag trodde att den skulle vara bra är att jag bara har hört gott om boken samt att Brad Pitt inte brukar vara med i dåliga filmer. Jag menar, varför skulle han vara med i en zombiefilm som inte är bra? Makes no sense.
Som sagt så gillade jag den skarpt. Först och främst för att det var så lite action och mer rysarinslag än jag hade trott. Jag som bara gäspar mig igenom actionscener gillade därför när jag fick sitta och bita på naglarna av nervositet istället. Scenen i flygplanet var ju bara ren och skär panik till exempel. Tror till och med att jag själv hyschade åt skådespelarna någon gång, så engagerad blev jag. Att det gick så snabbt för en biten person att bli zombie gjorde ju sitt till till spänningen. Allting gick ju så jäkla fort!
Dessutom kan jag verkligen förstå hur panikslagen man måste bli när en katastrof inträffar och man har två små barn att ta hand om och få med sig. The horror!
Jag gillade att filmen hade så högt tempo hela tiden men ändå utan att det kändes stressad, en svår avvägning som jag tycker de har lyckats perfekt med. Det var också trevligt att man fick ett perspektiv på hela världen och inte bara USA utan vi hann med både Israel, Sydkora och Wales. Najs!
Någonting som också var bra var specialeffekterna, eller snarare bristen på dem. Här var inte mycket cg utan zombierna var sminkade och de enda gångerna cg användes var nästan i den scenen i trailern där de klättrar över muren. Pluspoäng för jag hatar filmer som lever på sina, ofta dåliga, specialeffekter. Men World War Z var precis tvärtom. Här fokuserar man på handling, nervkittlande spänning och intressanta karaktärer. Brad Pitt gjorde ett bra jobb som vanligt, precis lagom macho, lagom smart och lagom omtänksam. Det hade lätt kunnat bli macho-militärkille-skjuter-huvudet-av-folk-i-slow-motion men inte med Brad Pitt. Skönt att de castade honom! Även de andra inblandade var bra, den som kändes svagast var nog tyvärr Mireille Enos som spelade hans fru. Hon kändes inte riktigt äkta. Resten tyckte jag var klockrena, ända ner till den excentriska unga forskaren.
En sak som också lätt händer med sådana här filmer är att man redan i början kan gissa sig till slutet vilket vi också gjorde. Döm om förvåningen när det visade sig att vi hade helt fel. Skönt att man fortfarande kan bli förvånad!
Så, vad var det som inte var bra då?
Tyvärr måste jag säga slutet. Tio minuter innan filmen var slut sa vi till varandra att "det känns ju inte som om den är slut snart..." för det var så det kändes. Filmen var mitt uppe i  sin handling och det var fortfarande många lösa trådar när de bara på fem minuter knöt ihop allting och för min del kändes det väldigt stressat. Helt plötsligt var det slut och vi satt där och bara: "Va?". Filmen kändes ju verkligen inte stressad innan och det var väldigt synd att det helt plötsligt kändes som att de kom på att de måste avsluta och gjorde det lite hafsigt. Jag hade förväntat mig minst 20min längre och trodde det skulle bli några vändor till med familjen, labbet osv.

Så sjukt tråkigt när man tyckte att hela filmen var jättebra och så snubblade de på mållinjen. Typiskt.
Men jag kan ändå rekommendera World War Z för den är rysligt bra både handlings- och spänningsmässigt. Dessutom tyckte jag inte att den var för läskig heller. Jag gillar varken rysare eller skräckfilmer i vanliga fall men både jag och min skräckfilmsälskande pojkvän tyckte att den var precis lagom läskig.

Så gå och se den vettja! Nu måste jag väl läsa boken också.
Om jag ser så bra ut i långt hår som Brad Pitt när jag är 50 blir jag glad!