Rustningar och annat livsviktigt

Publicerad 2013-07-07 00:07:54 i Allmänt, Filmer, Reflektioner, Tv-serier,

Jag och pojkvännen sitter och lyssnar på kommentatorspåret till Game of thrones och har osökt kommit in på en mycket lång och inlevelsefull diskussion om rustningar. Nog för att jag inte har världens bästa akademiska koll på ämnet men visst har jag sett tillräckligt många för att se skillnad på bra och dåliga.
Rustningen i en fantasyfilm/tv-serie är ju ändå en relativt viktig del, många karaktärer spenderar ju ganska mycket tid i den och för min del kan jag döma en film i stort sett bara på det.

Så vad gör en rustning inte bara snygg utan också trovärdig? Först och främst tycker jag att den borde ha någon form av emblem, förutsatt att det inte är en personlig rustning givetvis, för att tillhör man någon här, familj, band osv. är det ju bra om man känner igen sin egen sida. Förutom det, bör den framförallt vara praktisk. Det värsta jag vet är när man ser rustningar som ser snygga och häftiga ut men som har en massa onödiga läderremmar, plates och annat som inte fyller någon funktion. När man ser att ”det där har de bara satt dit för att det ska se coolt ut”. Nej, inget onödigt tack! En rustning består av så många olika delar och med vapen på det behövs det sällan någon kuriosa.
Det tråkigaste jag vet är också när man ser en hel film och de bara använder en sorts rustning, oftast typ ringbrynja och någon form av full plate mail (jag kan absolut inga svenska ord om vapen och rustningar så ni får stå ut med min svengelska). Så jäkla boring! Det finns ju en hel del andra sorters rustningar som man kan välja på förutom ringbrynja och plate mail. Padded leather, nitbeklätt läder, halv plate mail och typ en hel hög annat. Kom igen nu liksom, använd fantasin och gör er research!
Och till sist, det som gör en rustning trovärdig mer än allt annat, vad kan det vara? Jo, att den ser använd ut! Gud, hur många scener har man inte sett där det ser ut som om riddarna klivit direkt ut ur någon fabrik när de egentligen ska ha varit med om världens slag. Ursäkta mig, men det är inte okej att rustningen inte har en enda skråma när personen i den ska föreställa någon som varit med om hundratals slag. En rustning ska ha repor, den ska ha bucklor och den ska ha fläckar. Tunikor och allt i tyg ska vara smutsigt, inte rent! Det är förvånansvärt hur många det är som missar detta och jag blir lika frustrerad varje gång!

Några exempel på bra respektive dåliga rustningar:

Thor – innehar en självklar förstaplats gällande dåliga rustningar. Herregud! Glömde ni bort att det fanns andra material än plast?!

The Lord of the Rings – både bra och dåliga rustningar. Plus på huvudkaraktärerna och på designen men minus på slitenheten om man säger så. Det är väl ungefär bara Aragorns rustning som ser sliten ut medan t.ex. alvernas ibland ser lite väl ”balklänning” ut.

Game of thrones – höhö, en klar etta. Inget att klaga på. Jag önskar att alla gjorde sina rustningar som dessa!

Legend of the seeker – snygga men alldeles för nya. Dessutom lite brist på verklig rustning och inte bara läderskjortor.

Merlin – också lite för nya men passar ändå serien på något vis. Jag gillar Arthurs rustning för den är snygg, funktionell och passar det högtravande temat i serien.

Arn – i klass med Game of thrones. Funktionellt, skitigt och historiskt korrekt.

Just nu kommer jag inte på mer exempel men det var några stycken ändå! Andra filmer där man kan syna rustningar i är ju King Arthur, Narnia, Kingdom of Heaven, Snowwhite and the huntsman, Gladiator, Conan Barbaren (HAHA, hur kunde jag glömma Arnold?!) etc. etc. De flesta är ganska så halvkassa. Gillar dock Kirsten Stewarts. Den är förvånansvärt bra faktiskt!
Har ni som läser några fler exempel?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2013-07-07 10:52:16

Jag måste få vara petig :p
Alverna har väl rustning av mithril som just ha den egenskapen att vara som ny hela tiden

Svar: Haha jo, du har nog rätt där men jag tror inte att mithril är smutsavstötande ;) De kan ju se nya ut men rena? Mje... Men du har helt klart en poäng med mithrilen!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela