Historiska berättelser - är det fantasy?

Publicerad 2013-06-16 17:41:00 i Allmänt, Böcker, Filmer, Reflektioner,

Ja, jag tycker faktiskt att det är det. För mig är fantasy inte bara en genre där drakar, svärd och magi måste ingå. Fantasy är för mig alla de berättelser om världar som inte är som vår egen verklighet. Och även fast jag gärna hade haft det så har jag inte korsetter på mig, vår kung slåss inte med danskarna och vapenhuset i kyrkorna används ju sällan nuförtiden till att hänga av sig vapnen i. Därför tycker jag att det är lika intressant att läsa (och titta för den delen) om tiden som förflutit. Jag kastar mig gärna in i Poes mörka värld, läser om lönnmördare under amerikanska inbördeskriget, tar tag i en klassiker à la Jane Austen eller ser hur Arn kämpar med Tempelriddarna under 1100-talet. 
Dessa världarna är så annorlunda ens egen att jag ser dem precis som vilken fantasy som helst, man får lära känna nya seder, andra regler, nya vapen och färgsprakande kulturer som inte finns idag. Verklighetsflykten är precis lika stor som om jag skulle läsa Tolkien eller Goodkind. 
Dessutom blir man ju allmänbildad på köpet, finfint!
 
Historiska böcker du hittar i min bokhylla är bland annat Jan Guillous Arn-böcker, H.P. Lovecrafts skräcknoveller, Historikern av Elizabeth Kostova, Assassins Creed Forsaken av Oliver Bowden, Conn Igguldens Djinghis Kahn-serie samt en hel hög med andra böcker. 
I filmhyllan finns bland annat Kingdom of heaven, King Arthur, Stolthet och fördom (både serien och filmen), En geishas memoarer, 10 000 B.C. och givetvis alla Pirates of the Caribbeanfilmerna!
Några historiska berättelser jag vill sätta tänderna i blir: Jean M. Auels Grottbjörnens folk, Simon Ahrnstedts trilogi, Drottningkronan av Ingrid Kampås, samt alla Jules Vernes böcker!
 
Så nej, att bara binda upp sig på en genre och utesluta allt annat är inget jag sysslar med, så länge det inte handlar om något som kunde varit min egen vardag är jag nöjd även om det inte finns några drakar med.
Det roligaste är ju givetvis att läsa om Sverige och då särskilt medeltiden och vikingatiden men tyvärr är det lite tomt på den fronten. Någon som vet några bra svenska historiska romaner?
 
 

Kommentarer

Postat av: Bokbabblaren

Publicerad 2013-06-18 09:16:31

Åh, så himla kul att du tar upp det! Jag har alltid tänkt på fantasy och historiska berättelser lite som synonymer. Även fast det är en viss skillnad (det har ju hänt) så har många fantasyberättelser den miljön som finns i de historiska berättelserna. Och vi är inte vardagligt bekanta med det liksom, så det BLIR ju lite som fantasy för oss. Sen är ju inte all fantasy i den miljön, men jag föredrar den typen. Så gött att glida in i en helt annan värld än den man upplever varje dag :)

Btw, jag är Yelly Bean från ifokus (om du känner igen det, haha) och jag har en rykande färsk bokblogg. Har velat ha det länge, och nu äntligen har jag det. :D

Svar: Ja, ibland blir man lite mobbad för att man klumpar ihop historiska böcker med fantasy, folk vill tydligen inte bli förknippade med fantasy och historia är tydligen mycket mer belevat haha! Menmen jag gör som jag vill och så ser jag det. Kul att du höll med! Har du några bra tips annars då? Kul med din bokblogg, visst känner jag igen dig ^^
giz.blogg.se

Postat av: Molly Rodin

Publicerad 2013-06-23 14:23:09

Jag skulle också vilja ha några böcker som utspelar sig på vikingatiden här i Sverige. Jag vet tyvärr inte så mycket om den, vilket är tråkigt eftersom det är en stor del av våran Svenska historia. :)

Svar: Ja eller hur! Jag vet inga alls och man kan tycka att någon borde ju skrivit om det men nej, inte vad jag vet. Man får kanske skriva nåt själv haha!
giz.blogg.se

Postat av: Astrid Ahlberg

Publicerad 2013-06-29 09:30:41

Har du läst något av Elisabeth Nemert? Hon skriver fristående böcker från vitt skilda historiska miljöer. Mycket romantik och lite övernaturliga inslag, så kan gott klassas som fantasy. Mysiga och varmhjärtade. Gillar särskilt Ljusets dotter.

Svar: Nej, vet inte alls vem det är. Det ska jag verkligen kolla upp! Tack :)
giz.blogg.se

Postat av: Helena

Publicerad 2014-01-30 22:07:33

Hej! En gammal tråd, men jag gör ett försök till ett inlägg. Jag tyckte detsamma, att det fanns för få svenska böcker kring historik fantasy så det ville jag råda bot på. Nu i slutet på mars ger Undrentide förlag ut min första bok i serien om Heimdalls ättlingar, en vikingasaga. Varmt välkommen att besöka bloggen för mer info. Hälsningar Helena

Postat av: Helena

Publicerad 2014-01-30 22:09:58

http://heimdallsattlingar.wordpress.com

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela