Prometheus och den tomma stolen

Publicerad 2013-06-24 09:03:00 i Allmänt, Filmer, Reflektioner, Science Fiction,

Jag såg om Prometheus igår eftersom jag bara har sett den en gång på bio innan och även om jag tycker att den är bra är det en sak som jag verkligen inte får rätt på och som jag tänkte ta upp här för att se om någon annan har några idéer.
 
Spoilers för den som inte har sett den men vill se den kan förekomma ^^
 
Jo, i slutet av filmen ser vi hur den överlevande Ingenjören (Engineers som de kallar dem)  efter att ha krashat sitt skepp springer bort till Shaw's (Noomi Rapace) kapsel och får en otrevlig facehugger på sig och senare ser vi hur den i sann Alienanda dödar honom genom en chestburster, i avsaknad på svenska ord. 
Uhu, så länge allt väl men det jag inte förstår är att i Alien när folket från Nostromus hoppar ner på planeten hittar de samma (antar jag) skepp som den här ingenjören har krashat och de hittar även en av dessa ingenjörer sittande i sin stol skeppet och med sin rustning på och med ett exploderat bröst. Det jag inte förstår är hur det har kunnat bli så när den enda överlevande ingenjören dog inne i Shaws kapsel. DAFUQ?! För att det ska funka med Alienfilmen borde han suttit i sin stol, som det nu ser ut är det ingen i stolen och därmed är ungefär världshistoriens största plothole upptäckt. 
Jaja, säger du. Men det var ju ett annat skepp bara. Men icke, säger jag då för deras skepp var nedgrävda under marken och detta hittade Nostromusmänniskorna bara för att det hade kraschat på ytan. Så nej, det kan inte vara ett annat skepp.
 
Nu är det såhär att jag har gjort lite efterforskningar på nätet om det här och då visar det sig att de benämner planeten som Prometheus åker till och den som de hamnar på Alien med olika namn. Hm, det innebär att det inte skulle vara samma planet ens. DAFUQ igen. Det innebär ju att det isåfall har gjorts en prequel till Alien som inte fyller någon funktion alls. DAFUQ?!  Varför göra en prequel som stämmer överens med Alien till 90% men ändra de sista 10 procenten? Skumt asså. 
Tydligen har Ridley Scott också sagt att ingenjören i stolen är mycket äldre än de vi ser i Prometheus antyder då att det fortfarande handlar om två olika planeter men asså ursäkta, om så var fallet kunde ni gärna hintat liiiite mer om det. Som sagt varför ändra de sista tio procenten? 
Men om det skulle vara två olika planeter skulle jag ändå vilja opponera mig lite och inflika: SOS-meddelandet då? Ni som sett Alien vet att anledningen till att de landade var att de upptäckte en radiosignal som repeterades från i närheten av, ja just det, det kraschade skeppet. Och var hör vi i slutet av Prometheus? Jo, vi hör hur Shaw i sann Alienanda skickar ut Prometheus sista meddelande med budskapet "Kom inte hit." Min slutsats när jag såg filmen var ändå att det måste ju varit signalen Nostromus snappade upp för Shaw sände den precis från det kraschade skeppet. Nej, komma och säga att det skulle vara en helt annan planet funkar liksom inte då. Eller har Shaw åkt runt till alla planeter där ingenjörerna hängt och skickat ut varningsmeddelanden från alla? DAFUQ?! Ni hade väl kunnat säga det i filmen isåfall, tack. Som det är nu sitter jag bara här och undrar om det är något fatalt som jag har missat eller om Ridley Scott var så dum så han glömde att det skulle sitta en snubbe i stolen. Jag tror egentligen inte det, det känns som en alltför stor miss. Men att skyla över det genom att säga att det är två olika planeter köper jag inte i och med meddelandet. 
 
Om någon har någon bättre förklaring som jag inte har kommit på får ni gärna upplysa mig ^^
 
Scenen från Alien med en ingenjör i stolen och med exploderat bröst.
 
 Och här är rymdskeppet de hittar i Alien ovan jord
 
Krashande rymdskepp i Prometheus
 

Kommentarer

Postat av: Robin

Publicerad 2013-06-27 14:10:38

Intressant! Jag måste se om både Prometheus och Alienfilmerna känner jag!
Sjysst blogg du har!

mvh Robin

Svar: Tacktack! Kul att du gillar den. Ja, jag vill gärna ha någon annans åsikt om saken så det tycker jag du ska göra ;)
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela