Slutet på Game of thrones säsong 3 - reflektioner

Publicerad 2013-06-06 14:18:00 i Allmänt, High fantasy, Reflektioner, Tv-serier,

Varning för spoilers! Läs inte om du inte vill få Game of thrones säsong tre och A storm of swords spoilad för dig! Jag tar upp grejer som inte har hänt i tv-serien men som händer i tredje boken så det räcker inte att ha följt serien. Sådär då har jag varnat. Ordet är fritt! 
Dåså, då var det bara ett avsnitt kvar för den här gången och nog trappades det upp en del i förra avsnittet. Det kan man ju lugnt konstatera. Jag hade länge på känn att de skulle avsluta med The Red Wedding och nog gjorde de det alltid. Det roligaste för mig som läst boken var att det finns ju en hel del de faktiskt kunde sluta med; Joffreys död, Tyrions flykt, Aryas resa från Saltpans eller slaget vid muren med Jon Snow. Men efterhand som serien framskred blev det ganska klart att de skulle avsluta med brölloppet. När avsnittet började kunde jag knappt sitta still så nervös var jag, fick ju samtidigt inte försöka spoila för pojkvännen som inte läst böckerna. Jag gillade ändå hur de började med att Sandor Clegane gjorde en grundlig genomgång av Aryas psyke, redan där borde de flesta fattat att nåt var på g. Som min bättre hälft sa: "Vilket fruktansvärt tråkigt öde för Aryas karaktär om hon faktiskt skulle blivit reunited med sin familj." Och ja, ingen trodde väl egentligen att hon skulle få se sin familj igen? Naiva stackars människor isåfall haha!
Men nog var det spännande alltid när man hörde de första tonerna ur Rains of Castamere och insåg att nu, nu har skiten träffat fläkten. Riktigt. Ordentligt. Jotack. 
Dock trodde jag att de skulle smyga fram det lite bättre, det tog ju inte lång tid innan Catelyn förstod att något var fel och därmed även publiken. Jag trodde faktiskt att man skulle få höra låten lite i bakgrunden innan någon faktiskt märkte det. Så som man gör med Malisandres tema. 
Menmen resten av scenen förflöt väl ungefär så som jag minns det i boken + att whatshername Robbs brud var där och vi fick en riktigt otrevlig ofrivillig abort-scen. Till och med jag blev lite illa berörd där. Usch. 
 
Det jag inte fattar är varför alla är så jäkla upprörda överallt. Är det bara jag som tyckte att Robb Stark bara kändes som en filler. Det är ju nästan givet redan från början att han ska stryka med. Jag ska inte säga att jag inte blev förvånad när jag läste boken men det var mest för att jag inte trodde att det skulle ske på det sättet eller så snart. Hans hustru är ju en till viss del påhittad karaktär och även om Oona Chaplin gör det helt ok känns det ändå att det inte har så stor plats i boken och av alla POV's i boken är den karaktären jag gillar minst faktiskt Catelyn. Så för min del är jag bara glad åt att ha blivit av med några tråkiga karaktärer. Nu låter jag som en väldigt känslokall människa men kom ihåg att det är ju faktiskt bara en tv-serie, man får önska livet ur folk då ;)
Jag tyckte ju att scenen inne i festhallen var väldigt bra men däremot blev jag lite besviken när de bytte POV till Arya för när jag läste det kändes det som om hon var superlycklig och skulle få träffa sin familj igen och så helt plötsligt börjar Sandor misstänka nånting men hon bryr sig inte och helt plötsligt brakar hela helvetet lös och i mitt huvud var det typ det största kaos jag har läst om. Kanske överdrev jag lite i mitt sinne men det var så det kändes. Enda anledningen till att Arya inte blir mördad är att Sandor faktiskt hugger ihjäl en hel hög med Lannisters/Freys och knockar henne och räddar livet på henne. Och inte fick han nån cred för det inte. Jag tyckte de kunde gjort det lite bättre, just den scenen när allting exploderar och den enda som faktiskt fattar nåt är The Hound. 
Däremot tyckte jag det var riktigt fint och sorgligt när de sköt Gre Wind och Arya mötte hans blick när han dog. Där kunde jag fällt några tårar om jag inte hade varit så uppspelt. Det var fint gjort och det kändes som om hela hjärtat skulle brista. Inte en till, tänkte man!
 
Sådär, lite tankar och funderingar kring avsnitt nio. Nu undrar vi hur säsongen faktiskt ska sluta. För de lär ju sluta med en någorlunda cliffhanger även denna gång. Kanske Sam och Gillys möte med kronhjorten ? eller vad det nu var. Jag har mina funderingar hehe. Vi får se!

Kommentarer

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2013-06-09 19:14:31

Spännande att höra vad du tyckte om avsnittet. Själv får jag längta lite till innan jag tittar på 3:e säsongen, men läser ju böckerna så det går ingen nöd på mig:)

Taggade dig i sommarläsning:
http://skrivalasaleva.wordpress.com/2013/06/09/tag-sommarlasning/




Svar: Roligt att du gillade det! Det är alltid kul att reflektera och diskutera böcker/film utan att nödvändigtvis recensera. Måste fortsätta med böckerna snart också.Tack för taggningen, ska genast sätta igång med det ^^
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela