Steampunkintroduktion

Publicerad 2013-05-05 17:23:00 i Allmänt, Böcker,

Jag har börjat läsa Gail Carrigers stempunkroman Själlös om halvitalienskan Alexia Tarrabotti i ett alternativt 1800-talets London. Det är en odyssé i frasande kjolar, tebjudningar, luftskepp, varulvar och vampyrer och än så länge gillar jag det skarpt. 
 
Detta är min första steampunkroman, om man inte räknar Den mörka materian, och för er som inte vet vad steampunk är kan det beskrivas ungefär som hur den viktorianska eran såg på framtiden. Det blir därför en blandning av gammalt och nytt med viktorianska inslag i kombination med moderna uppfinningar som luftskepp och annat roligt tillsammans med påhittade saker i samma stil. Ofta drivna av ånga, därav namnet steampunk. 
Förutom luftskepp ingår ofta häftiga goggles, fickur och te. 
 
Bidrar med en bild som en vän till mig gjort i steampunkstil. Här är hennes deviantart: http://godisinvincible.deviantart.com/
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela