Fantasyn och åldersgränsen som aldrig vill försvinna

Publicerad 2013-11-30 09:55:00 i Allmänt, Reflektioner,

Fördomen man alltid möts av, som aldrig riktigt, hur mycket man än resonerar och diskuterar, går att tvätta bort gällande fantasy. Vad?
Ni som läser/tittar på fantasy vet nog vad jag pratar om.
Jo, åldersdiskremineringen såklart. 
För ni vet ju hur det är, man går in på biblioteket för att låna en bok och nästan varenda jävla gång får man efter minst tio minuters letande bland de vanliga hyllorna bege sig mot ungdomshyllorna för att hitta boken man vill ha. Eller varje gång man pratar böcker med folk och man nämner att man läser fantasy och folk ger en den där "men-du-är-ju-vuxen!-blicken. 
För alla jag vet som läser fantasy känner igen sig i det här. Fantasy är enligt vanligt folk (med vanligt folk menar jag alla som inte läser fantasy) för barn. Man kan ju inte vara vuxen och läsa fantasy liksom. Fantasy är ju sagor och sagor läser man för sina barn och de som läser fantasy och är över tolv är ju sådana där kufar som man tycker är lite konstiga. För det finns ju ingen normal vuxen människa som kan tycka att det är roligt att läsa om något som inte är verkligt. Punkt. När man är vuxen ska man läsa Stieg Larsson eller andra snustorra deckare alternativt det som kallas för finlitteratur dit alla välprisade författare som aldrig ens varit i närheten av fantasy hör. Så är det.
Och jag är så jäkla trött på att varje gång försöka förklara att all fantasy inte är Tolkien eller C.S. Lewis och att även om det kan se jättetöntigt ut och innehålla precis samma saker som i de där sagorna du läste för minstingen innehåller fantasyn sååå mycket mer. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att vissa frågeställningar som en fantasy kan ta upp går inte att ta upp i en "vanlig" bok. 

Det som retar mig mest är att folk är väldigt noga med att inte döma något på förhand i vanliga fall. Åh, man ska inte vara fördomsfull, man ska ge allt en chans osv osv. Men när det gäller fantasy. Tvärstopp. Så fort de nämns en drake, magi eller svärd förpassas det till barn/ungdomsfacket direkt och skulle man vilja förklara att det kanske inte är riktigt rätt känns det som att folk bara vill slå händerna för öronen, titta upp i skyn och sjunga för sig själva tills man har slutat prata. 
Varför denna missuppfattning? För tro mig, och ni som läser det här vet att jag har rätt, många fantasys är verkligen inte lämpade för barn. Sanningens svärd t.ex. Prova att läsa den serien för ett barn. Med alla våldtäkter och lemlästade människor och massmord. Bra mycket mer hemskt än vilken Beck som helst om du frågar mig. För att inte tala om A song of ice and fire. Där alla, och precis alla, karaktärer sitter löst och de flesta faktiskt stryker med. Men nej, så fort det finns ett svärd med så är det automatiskt en barnbok. Suck.

Ännu värre är det med filmer, om man bortser från storsatsningar som Sagan om ringen och Game of thrones förstås. Vi har Guldkompassen som är en bok av Philip Pullman som på bioduken blev en film om en liten flicka för barn i ungefär samma ålder som huvudpersonen dvs. runt tio. I boken är Lyra (som hon heter) visserligen lika gammal men boken är i sig ingen barnbok utan behandlar många filosofiska frågor ang. skapelsen av universum, religion och vad som skulle kunna hända om gud och vetenskap förenas alternativt slår ut varandra osv. som helt föll bort i filmen. 
Eragon är ett annat exempel på en ytterst barnslig film av en bok som inte heller den är särskilt barnslig. Visserligen skriven av en väldigt ung författare men även här är det mycket politik, blod och invecklad intrig som gäller. Detta faller givetvis bort i filmen som mer är "ett äventyr för heeela familjen." Suck.
Det är extra tråkigt när filmbolagen inte vågar rikta sig till en vuxen publik utan tar ett vuxet material och kokar ned till en familjefilm bara för att det är så de uppfattar fantasy. Att de inte vågar rikta sig till en vuxen publik utan tror att de bara kan sälja biobiljetter om det är barn som är målgruppen. Trist. Men det är väl likadant med alla stora företag inom alla områden kan jag tänka mig.
 
Det gör mig ledsen att så många människor fördömer en hel genre som barnlitteratur och nonsens när det egentligen är precis tvärtom. Personligen anser jag att det visar på bra mycket bättre skrivarförmåga att skapa en hel värld med regler, språk, religioner, raser, varelser osv. och sedan dessutom skriva in ett gäng med intressanta karaktärer och en bra handling än att bara ta en random deprimerad kriminalare, tillsätta ett mord och låta kriminalaren lösa detta. Ändå är fantasyn litteraturens fulgenre som bara är okej att läsa om man är omyndig eller annars hyssjas ned och låtsas som att den inte finns.
Dags för en förändring. Var stolt över att du är vuxen och läser fantasy och tyck synd om de andra trångsynta som missar litteraturens godisbord säger jag!
Helt klart lämpligt för barn, eller?
 

Kommentarer

Postat av: Anna - Bokbabblaren

Publicerad 2013-11-30 12:00:17

Jag håller med så mycket! Vart man än kommer så möts man av åsikter som "det är bara en fas, du växer ur det". Så himla störigt! Nej, fantasy är min genre och det är inte barnsligt. Punkt.

Svar: Tror de flesta som läser fantasy känner igen sig haha ^^ Det roligaste är ju att det fortfarande räknas som barnsligt när majoriteten av författarna är gamla gubbar à la 70+! Weird!
giz.blogg.se

Postat av: Carro

Publicerad 2013-11-30 13:37:44

Intressant och bra inlägg! Tror att det finns samma tabu mot att läsa "crossoverlitteratur" bland vuxna..

Svar: Tack! Så är det helt klart också. Tyvärr...
giz.blogg.se

Postat av: Gabriella

Publicerad 2013-12-01 22:49:34

Känner igen mig här. När jag var på biblioteket senast och skulle låna "Fredens pris" lyckades jag inte hitta den. På unga vuxna avdelningen finns en hel del fantasy men då snarare urban fantasy med vampyrer och dylikt. För att hitta denna bok fick jag leta bland barnböckerna och bibliotikarien sa "Ja, för fantasy är ju för barn" så tittade hon lite konstigt på mig och tillade "men jag antar att det funkar för alla åldrar". Kände mig skitgammal och blev så otroligt sur. Varför fick inte den stå med de andra på unga vuxna sektionen? Var det för att den utspelade sig i en fantasyvärld och inte i den verkliga världen? Vet faktiskt inte men det som störde mig mest var hennes kommentar och blick. Inte okej!

Svar: Men jisses! Man kan ju tycka att bibliotikarier borde veta bättre ändå! Det är nästan ännu tråkigare när man får samma fördom från folk som faktiskt borde ha koll. Suck!
giz.blogg.se

Postat av: Lupina Ojala

Publicerad 2013-12-02 08:01:08

Konstigt är det och sorgligt nog sant. Jag tycker att det borde blivit bättre med åren men vi fantasyälskare får nog tyvärr stå ut ett tag till.

Svar: Ja, bättre har det verkligen blivit och jag hoppas det fortsätter på rätt håll men fortfarande är det väldigt jobbigt att hela tiden behöva försvara sig... :/
giz.blogg.se

Postat av: Fantasy Realm ~ en fantasyblogg

Publicerad 2013-12-03 09:50:41

Håller med, det är synd att det mesta av fantasyn "förpassas" till barnavdelningen. Jag undrar just i vilken kategori min fantasybok skulle hamna någonstans *funderar*

Svar: Ja, det är ju det. Jag själv bryr mig ju inte om var en bok klassas som men många låter nog bli att läsa om de tror det är en barn/ungdomsbok...
giz.blogg.se

Postat av: emma

Publicerad 2013-12-05 11:02:59

håller med!

Postat av: Jessica

Publicerad 2013-12-08 15:23:43

Alltså, jag håller med fullständigt! Men där jag bodde förut så hade vi ett bibliotek som hade en sektion för vuxnas fantasy!! Jag blev så himmla glad! Jag fick veta att det var massor med vuxna som gick och lånade därifrån. I biblioteket fanns ju också andra fantasy hyllor. Men det stod inte att det var för barn/ungdomar. Men det var ju ofc menat till dem! Så tycker jag att alla bibliotek ska vara!
Ps. Älskar din blogg. :)

Svar: Tack, kul att du gillar den!Åh, vilket bra bibliotek, mer sånt tack! Hemma har de bara delat upp det i barn/ungdom samt vuxna när det gäller skönlitteratur vilket i och för sig är bra för det är bara att gå efter efternamnet och inte genren men det blir fortfarande lite missförstånd när mycket fantasy hamnar i barnhyllan.
giz.blogg.se

Postat av: Johannes

Publicerad 2015-04-22 22:58:22

Kul att du skriver om detta! Ska gärna använda mig av dina erfarenheter i mitt argumenterande nationella tal om att "Vuxna behöver sagor". Hade svårt att hitta motargument till min tes, men här kryllar det av dem, så tack :)

Svar: Men vad kul att du hittade något användbart! Det är alltid roligt när läsare får användning för det jag skriver! Och klart att vuxna behöver sagor! ;)
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela