Nattens cirkus av Erin Morgenstern - recension

Publicerad 2013-10-10 20:26:00 i Allmänt, Böcker, Recensioner,

 
Något omtumlad la jag ned Nattens cirkus av Erin Morgenstern för några timmar sedan. Jag var ensam hemma och ägnade den följande timmen åt att vandra runt lite planlöst här hemma och fundera över boken. För Nattens Cirkus behöver reflekteras över. Det är ingen bok man lägger ned och genast går vidare från. Den behöver lite tid på sig att släppa taget och många andetag behövs för att släppa känslan den lämnar efter sig. 
Nattens cirkus är en mycket underlig bok. Väldigt lågmäld men ändå majestätisk. Omtumlande men när man försöker beskriva vad som är omtumlande kan man inte sätta fingret på vad.
 
Men nu ska jag ta det från början. 
Nattens cirkus var en bok jag aldrig hade hört talas om förrän en vän sa att jag verkligen borde läsa den. Lånade den på svenska från biblioteket och började läsa. 
Nattens cirkus handlar om en cirkus i slutet av 1800-talet. Den handlar om att träda in i en annan verklighet, om en cirkus som förflyttar ens medvetande till något som liknar en drömvärld, allt i svart och vitt. Men den handlar också om människorna i och runt cirkusen, hur den påverkar sin omgivning. Men framförallt handlar den om två personer; Celia och Marco. Två personer med förmåga att manipulera sin omgivning, två personer som tävlar i en livslång kraftmätning med cirkusen som kuliss. 
 
Nattens cirkus är en mycket ovanlig bok. Den är modern men skriven som en klassiker och efter att ha läst den kan jag mycket väl tänka mig att den kan bli en klassiker.
Nattens cirkus är ingen fantasy men den innehåller ändå en stor mängd magi och magiska saker men utan att det känns Harry Potter över det. Den lämnar en känsla av overklighet efter sig samtidigt som den förmedlar den här lite hemliga känslan som en cirkus kan utstråla. Att allt är möjligt, allt glittrar, allt är strålkastare, skuggor, exotiskt och ingen vet egentligen vad som händer i bakgrunden. Den utspelar sig även över en väldigt lång tidsrymd, inte alltid i kronologisk ordning och man får följa cirkusen genom ett antal personers ögon. Det tycker jag om! Den enda jag inte gillar fullt ut är Marco, han känns på nåt underligt sätt lite kall och (mindre spoilervarning här) vad hände med Isobel, missade jag detta eller?

Hur som helst är Nattens cirkus är en bok som är svår att förklara men som verkligen lämnar ett stort intryck. Läs den om ni vill ha något helt annorlunda i läsväg och inte är rädd för att omfamna det overkliga.
För övrigt är Morgensterns språk riktigt, riktigt vackert!
 
 

Kommentarer

Postat av: Carro

Publicerad 2013-10-10 21:29:10

Denna har fått stå oläst i min bokhylla alldeles för länge nu!

Svar: Då tycker jag du ska ta tag i den ^^
giz.blogg.se

Postat av: Astrid Ahlberg

Publicerad 2013-10-10 23:25:02

Undrar om den finns på film... Tycker vagt jag känner igen din beskrivning, men tror inte jag läst den. Sätter upp den på min Att läsa - lista!

Svar: Gör det! Tror inte den har blivit film ännu men tror rättigheterna är köpta. Är dock inte säker...
giz.blogg.se

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2013-10-14 17:29:19

Ja alltså Isobel... Minns inte riktigt där men fick nog känslan av att hon bara "I'm tired of this shit I'm outta here." och tog bort sin egen förtrollning. Jag både gillar och gillar inte henne..

Rättigheterna är fö sålda till Summit Entertainment (hej Twilight) men det lär ta några år till innan den kommer på bio.

Svar: Jag tycker synd om henne för Marco bara: "Jag tycker bättre om henne som kan trolla bättre..." typ. Men ja, att dra var kanske bästa alternativet för henne antar jag. Läste nog för fort i slutet.
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela