Game of thrones - The Lion and the Rose

Publicerad 2014-04-16 16:30:25 i Allmänt, Recensioner, Reflektioner, Tv-serier,

Jag börjar med en spoilervarning för senaste avsnittet! Läs inte om ni inte sett det.
 
Jag har länge funderat över när avsnittet med Joffrey och Margaerys bröllop skulle dyka upp, skulle det bli säsongsavslutningen på fjärde säsongen, skulle det delas upp i flera avsnitt och dras ut på så mycket som möjligt eller skulle, det som det faktiskt blev, avhandlas rättså fort i säsong fyra. Det lutade för min del åt att de skulle dela upp det i flera avsnitt, vi vet ju alla att tv-serien börjar komma ifatt böckerna (aaah, panik, hur ska jag göra om det händer?!) men när jag fick höra namnet på andra avsnittet insåg jag tämligen fort att det var dags för bröllopet redan i andra avsnittet. Det tog heller inte lång tid innan jag förstod att nog skulle allas våre hatade Joffrey stryka med innan avsnittet var slut. Aldrig förr har så många giftiga repliker utdelats av både Joffrey och även Cersei i ett och samma avsnitt liksom. Jag kan inte anta annat än att det var för att bygga upp ilskan mot Joffrey i hans sista scener vilket jag tyckte var bra. Vi får ju inte glömma varför vi älskar att hata honom så mycket! Hade jag inte vetat att han skulle dö hade jag varit så jäkla arg och frustrerad å Tyrion, Sansa och Margaerys vägnar. Stackars Margaery som hela tiden försökte rädda situationen! De lyckades verkligen med att få till den här besvärade stämningen som hela bröllopet genomsyras av vilket till största delen beror på Jack Gleesons makalösa skådespeleri. Så tråkigt att vi inte får se fler scener med honom även om jag är glad att bli av med Joffrey.
Det var också trevligt att mitt i den här soppan av besvärliga relationer få se lite ömhet från Sansas sida gentemot Tyrion. Jag tror det behövdes för att publiken inte skulle tycka att alla var taskiga, skönt med en liten påminnelse om att det fortfarande finns schyssta personer i Kings Landing.
Så ja, jag tyckte att bröloppet var bra gjort, även om jag inte fattar vad de gjort med Margaerys hår! Det såg ju ut som om hon hade en stor korg på huvudet! Dock trodde jag faktiskt att det skulle vara lite större, från boken minns jag det som att det var hur många gäster som helst och häri kändes det som en liten tebjudning i jämförelse med hur jag sett det i mitt huvud. Jag tyckte nästan att det kändes som om det var fler gäster på Sansas och Tyrions bröllop. Skumt. Någon annan som kände samma sak? Dessutom trodde jag att de skulle vara inomhus...
 
Jag blev också förvånad över att Cersei pratade med Brienne om Jaime och att det i den scenen nästan skreks ut att Brienne har känslor för honom. Jag led även med Brienne för Cersei (återigen bra spelat av Headey) betedde sig, som alltid, som en riktigt bitch. Dock trodde jag att de skulle dra lite på Jaime och Briennes förhållande eftersom det nästan växer fram parallellt i senare böcker och ingen av dem själva fattar att de har känslor för varandra. Det kändes väldigt blunt på något vis. Trist.
 
Dessutom fick vi ju följa Theon och Bran som nästan är ifatt i sina karaktärers POV's. Jag lovar att precis dessa scenerna med Theon läste jag i A dance with dragons för någon vecka sedan. Jisses, hur ska de reda ut detta?
 
Hur som helst så är jag glad att vi är av med ännu en karaktär, det kan behövas!
Vad tyckte ni om avsnittet?
 

Kommentarer

Postat av: Gabriella

Publicerad 2014-04-16 16:54:22

Jag har ju inte läst böckerna än (väntar dock på att den första ska komma tillbaka till biblioteket så jag kan börja så smått) och undrade därför varför alla på tumblr verkade se fram lite extra till det här avsnittet. Trodde det var att bröllopet skulle vara helt fantastiskt, men var väl kanske just för att Joffrey dog - det var åtminstone höjdpunkten för min del.
Men jag tycker som du att bröllopet var ganska litet. Under själva vigseln såg det ändå ut att vara en del folk där men festen såg precis som du säger ut som någon slags tebjudning bara. Inte alls som ett kungligt bröllop! Och ja, det var verkligen synd om stackars Margaery.
Annars så tyckte jag det var fint - och hemskt på samma gång - att Sansa och Tyrion verkade komma varandra lite närmare just på grund av att de satt lite i samma båt när Joffrey var på dem båda. Frågan är vad de ska ha gemensamt nu när han är borta ... Jag känner mig löjlig som sitter och håller tummarna för att det faktiskt ska bli något "äkta" mellan dem, det är trots allt en serie där alla karaktärer man tycker om dör så de lär väl knappast få en lycklig stund (eller?), men ändå. Tycker Tyrion är så gullig mot henne!
Och avslutningsvis blev jag upprörd över att Cersei sa att det var Tyrion som dödat Joffrey och förde bort honom. Inte okej! Hoppas verkligen inte han dör redan. Han är ju den roliga.

Känner att jag skrev en hel uppsats här ... Sorry for that! x) Nu ska jag sluta, haha.

Svar: Ingen fara haha! Game of thrones kan få en att skriva sidor med tankar XD Ja, vi får se hur det går för alla, Tyrion hänger ju löst nu om man säger så och Margaery har ju sån otur hela tiden! Cersei lär inte bli vänligare mot henne direkt... Skönt att bli av med J dock. Rör om i grytan lite till!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela