Sommarens oväntade tema: snö, is och försvunna personer

Publicerad 2014-08-30 18:32:27 i Allmänt, Böcker, Recensioner,

 Eftersom sommaren bjöd på allt annat än svalka tror jag att min överhettade hjärna helt omedvetet valde ett tema i protest mot värmen. Nämligen snö och is (och försvunna personer).
Jag började sommaren med Dan Simmons The Abominable vars handling utspelar sig högt uppe på Mount Everest sluttningar (recension här) och gick sedan vidare med Yrsa Sigurdardottirs Ödemark om ett gruvbolag på Grönland vars medarbetare försvunnit bland snön och mörkret långt ifrån civilisationen. Dock måste jag säga att Ödemark inte direkt föll mig i smaken; kliché karaktärer, långsam handling och ett rejält antiklimax i slutet ger inget gott betyg från min sida. 
I samma veva som jag lyssnade på Ödemark lånade jag hem den illustrerade utgåvan av Bea Uusmas Expeditionen - min kärlekshistoria som en vän tjatat om i minst ett halvår. "Expeditionen" refererar till Andréexpeditionen där tre svenskar skulle försöka nå först till nordpolen i en luftballong men som försvinner spårlöst och hittas oförklarligt döda 30 år senare på en ö i Arktis. Ingen vet varför de dog. Till skillnad från Ödemark slukades jag av Expeditionen ochn när boken var slut känner jag mig nästan lika besatt av expeditionens öde som Uusma berättar att hon är. 
Inför sista ensamma bilresan i Norrland laddade jag ner Johan Theorins Ölandsdeckare Nattfåk som utspelar sig på en enslig gård på norra Öland när vintern och den ökända stormen fåken drar in tillsammans med drivis, dimma och legender om förlista skepp och slocknade fyrar. 
Så ja, kyla och is har helt klart varit grejen denna sommar. Nu laddar jag om inför en höst med mycket traditionell fantasy, vattenvarelser och svenska titlar! 
 

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2014-08-31 13:05:28

Nattfåk är verkligen spännande. Expeditionen är en bok som jag är så otroligt sugen på att läsa.

Svar: Vad kul! Än så länge gillar jag den. Ja, men läs Expeditionen (och då helst ill. utgåvan) jag tyckte verkligen att den var jättefascinerande!
giz.blogg.se

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2014-09-08 22:59:53

Har varit pepp på Expeditionen i evigheter men är inte riktigt där än på min lista haha

Svar: Jo, man får ju ha sin lista haha! Men jag rekommenderar den verkligen, mycket fascinerande och en sådan man kan ha vid sidan om alla andra oavsett lista ;)
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela