Nobel

Publicerad 2014-12-10 19:18:00 i Allmänt,

Idag är det ju Nobeldagen och jag är traditionsenligt placerad framför tv-skärmen hela kvällen. Dessutom har jag lyssnat på sändingarna från prisutdelningarna hela eftermiddagen, satt och grät på kontoret när fredspristagarna höll sina tal.
I vilket fall hoppas jag att alla som läser åtminstone tittar en liten stund för naturvetenskapen får så lite utrymme i medierna resten av året (trots att det är så viktigt) att jag gott tycker det är ens plikt som svensk medborgare att veta lite vad som händer i Nobelvärlden. Att mitt hjärta klappar för naturvetenskapen är ju inte något nytt, men i år tycker jag verkligen att de har lyckats med fredspristagarna också. Litteraturpriset har jag tyvärr nästan bojkottat eftersom jag tycker de är så partiska i sina val. Det närmaste vi har kommit fantasy är väl Doris Lessing som skrivit Shikasta (vilket hon också fick skit för om jag inte minns fel) och detta gör att jag bara muttrar surt varje år när de tillkännager vinnaren. Roligt att de citerade Sagan om ringen vid prisutdelningen dock!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela