Nyheter i filmvärlden

Publicerad 2014-12-08 20:44:00 i Allmänt, Filmer, Reflektioner,

Det verkar vara rekord i trailersläpp av kommande storfilmer de senaste veckorna. Först Jurassic Park, sedan teasern för nya Star Wars och så nu igår Terminator Genesys. 

Av dessa tre kände jag bara att den enda jag ens vill överväga att se är Terminator.
Jag menar, ta Jurassic Park t.ex. Efter att jag såg trailern ville jag bara gå och dunka huvudet i väggen nånstans. Hur kan man misslyckas så kopiöst med en trailer?! Till att börja med kändes som om man sett hela filmen (världens största misstag i trailerbranschen) men framförallt... HAR VI INTE SETT DETTA FÖRR?! Och bättre dessutom. Det var som om de tagit de tre föregående filmerna, slagit ihop dem och bantat budgeten med ungefär 90 %. Totalt jävla skräp verkade det enligt mig. *Stor suck*. 
Star Wars å andra sidan visade ju ingenting. Inga av de gamla skådespelarna, ingen handling mer än att ljussablarna har svärdfästen i laser. W.O.W. Mycket imponerande. Däremot hann de med en jäkla massa dåliga specialeffekter. Hur svårt kan det vara att göra saker snyggt idag egentligen?! Och inse att om man inte har pengarna eller förmågan att göra det bra istället svälja stoltheten använda vanliga hederliga kostymer, dockor och robotar?
Det charmiga med Star Wars är ju just de där töntiga kostymerna, i med den nya trilogin försvann ju nästan hela poängen med filmerna och det verkar vara ännu värre i den kommande. Så jäkla tråkigt att gå och se på nåt som enbart verkar handla om effekter. Tack men nej tack.
Terminator var som sagt den enda som jag faktiskt kände att jag ville gå och se. Detta trots att jag har varit fruktansvärt skeptisk ända sedan jag hörde att de skulle göra en till. Jag kan inte se nån annan än Linda Hamilton som Sarah Connor (även Lena Headey gjorde en bra roll i Sarah Connor Chronicles) och när de tillkännagav att Emilie Clarke skulle få rollen kändes det bara big nono från min sida. Sen fick jag höra att Matt Smith skulle vara med. Hm, intressant. Trailern lovade en ny version av första filmen men med en alternativ tvist. Att höra Clarke leverera "Come with me if you wanna live!" istället för Kyle var ju inte helt väntat alltså. Men jag är försiktigt positiv. De verkade respektera ursprungsmaterialet även om jag tyckte att skådespelaren som spelar Kyle var riktigt intetsägande (Var är Michael Biehn?!). Det var också en lättnad att se att de inte försökte låtsas som om Arnold Schwarzenegger är 30 år yngre än han egentligen är utan istället försökte bygga nåt nytt. Ja... Det här kan bli helt okej ändå. Vi får vänta och se.
 

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2014-12-09 12:00:12

Terminator och Star Wars kommer med största säkerhet att hamna i vår filmsamling bland de övriga.

Svar: Ja, det har du alldeles säkert rätt i!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela