The Hobbit battle of the five armies - recension

Publicerad 2014-12-28 16:03:00 i Allmänt, Filmer, High fantasy, Recensioner,

Igår var det dags att bege sig till bion för att se sista filmen om Midgård (På ett tag? Det måste ju vara fler än jag som hoppas på Sillmarillion, eller?).
Hur som helst hade jag mina tvivel om sista filmen, både eftersom jag hört att det skulle vara 45min slag i den och för att det ju egentligen bara är typ 30 sidor i boken kvar till denna filmen.
Tyvärr infriades mina farhågor. 
När filmen var över kände jag mest ett väldigt stort Mje över alltihopa. Javisst, fanns det bra partier som när Galadriel fick visa vad hon gick för. Heja! Och jag kan ju inte säga att jag inte tyckte att det var awesome att se Saruman puckla på ett gäng nazgûls med sin stav. 
Men i övrigt, inte så bra. De påkostade kostymerna och tusenfaldiga statisterna är ju ett minne blott. Istället fick vi datoranimerade bergsgetter. WTF?!
Dåliga effekter är en sak men i övrigt kändes det också ganska händelsefattigt. Jag menar, på de 30 sidorna som filmen utspelades på hann de ändå med att klippa bort en del vitalt. Som att Beorn inte var med (jag räknar inte den sekunden han skymtade förbi i slaget), att de inte grävde upp kistan de tog från trollen eller att Balin inte kom och hälsade på Bilbo i Fylke i slutet. Istället fick vi se ett onödigt långt slag och dessutom följa mannen med unibrows alldeles för mycket, fy vad trött jag var på snubben till slut!
För hur det än är kvittar det hur epic de försöker göra Bilbo-filmerna, de kommer aldrig att överträffa den ursprungliga trilogin, hur mycket de än försöker. Det är nästan tråkigt att de försöker, det tar kål på sig själv litegrann. Men sedan ska jag inte vara orättvis, för att vara en film som till 90 % bestod av slagsmål blev det inte långtråkigt. De hade fokuserat ganska mycket på man-mot-man-fighter och det är ju bra mycket mer intressant att titta på än 100 000 datoranimerade alver som slåss mot yterliggare 100 000 datoranimerade orcher. Så plus på det!
Men alltså jag fattar inte hela grejen med Tauriel och Kili. Trots att jag visste vad som skulle ske trodde jag ändå att de skulle twista till det på något sätt. Inte bara döda honom sådär appropå. Skit.tråkigt. Jajjemän. De kunde inte bara låtit dem "försvinna" eller något. Nejdå. *bitter romantiker här borta*. Det började ju såå bra i förra filmen! ><
Jaja, vad ska man säga. Det var kul så länge det varade men The Hobbit är inte Sagan om ringen även om den så klart fortfarande är en imponerande fantasyfilm (det finns ju inte direkt högvis med bra fantasyfilmer om vi säger så). Men även om den givetvis står sig bra mot ungefär allt annat utom sina föregångare räcker det liksom inte riktigt. Avslutningen på Hobbit-filmerna var medelmåttig; bra men inte fantastisk. Jag gillade första bättre. 
F.ö. så blir jag mer och mer imponerad av Luke Evans, av alla välrenomerade skådespelare i The Hobbit så stod han ut som den med mest själ i sin roll. Ge mig mer med honom, nu!
 

Kommentarer

Postat av: Gia

Publicerad 2014-12-28 18:36:21

Jag skulle också gärna se saker från silmarillon på filmduken men tyvärr vill ju tolkiens ättlingar inte sälja rättigheterna... Rättigheterna till Hobbit och ringen var det väl tolkien själv som sålde, men arvingarna verkar lite tjuriga...

Svar: Jo, men folk har ju en tendens att ändra sig bara de tycker att de blir erbjudna rätt prislapp ;)
giz.blogg.se

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2014-12-28 19:20:12

Blir nog ingen Silmarillion, den ingår i dödsboet som inte är intresserade av att förhandla om filmrättigheter..

Svar: Nej, jag vet men man kan ju alltid hoppas.
giz.blogg.se

Postat av: Eva Holmquist

Publicerad 2014-12-29 10:33:31

Hej!
Min bok Attentaten i Gallus kom ut nu i december. Det är en ungdomsfantasy som riktar sig till 12 år och uppåt.

Beskrivning:
Matilda råkar drömförflytta sig till en värld där människorna lever som slavar åt ett bevingat folk som kallar sig gallus. Där måste kapten Fidesko i Gallus Flygvapen ta reda på vad som hänt med de slavar som försvunnit. Samtidigt får rövarpojken Sticke i uppdrag att spionera på slavarnas motståndsrörelse. Konflikten mellan människorna och gallus förvärras snabbt medan Matilda kämpar för att lyckas ta sig hem. Under tiden försvinner fler människor och det blir alltmer uppenbart att allt inte är som det först verkade.

Skulle du vara intresserad av att läsa och recensera boken? Skicka i så fall ett mail till [email protected]
Med vänliga hälsningar
Eva Holmquist

Postat av: Lena

Publicerad 2014-12-29 11:55:47

Var också och såg filmen härom dagen. Tycker som du att det var ett lite lamt slut och aningen för mycket strider. Även jag skulle vilja se Silmarillion på film.

Svar: Ja, det blir lite väl mkt alltså!
giz.blogg.se

Postat av: MonsterSteffa

Publicerad 2014-12-31 13:46:28

Håller med dig helt och hållet. Och mellan Tauriel och Kili - så sjukt tråkigt alltihopa!

Svar: Ja men eller hur, ett sånt mediokert slut för de båda!
giz.blogg.se

Postat av: Isabelle

Publicerad 2015-01-06 23:04:00

Jag älskade den!Liksom alla andra tre hobbit filmerna. Dock som du sa så hade de klippt bort mycket och det var liksom krig på krig (hehe bokstavligen) och mycket var dator animerat. Men ändå så gjorde den min väldigt känslig och det kändes som om filmen varade i en halvtimme så djupt inne jag var i den.
Om jag måste vara ärlig så tycker jag nästan att Hobbit var bättre än LotR! Det hände saker hela tiden och jag satt aldrig och hade tråkigt i biostolen. Känns synd att det är över nu dock:(

Svar: Vad kul att du tyckte den var så bra! Jag håller med om att det är tråkigt att det är över, jag hade gärna sett mer!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela