Resumé 2013

Publicerad 2014-02-06 16:38:00 i Allmänt, Reflektioner,

Sådär en månad efter alla andra (känns som om jag säger detta vid alla inlägg, 2014 kanske blir året då jag är konstant efter?) tänkte jag göra en resumé av 2013 à la vad för böcker och filmer jag läst, gillar och aldrig mer kommer att röra. Länkar titlarna till allt jag skrivit om någon vill läsa vidare ^^
 
Vi börjar med böckerna. 
Det har varit en jäkla blandning av olika sorters böcker det här året med allt från episk fantasy i form av Sanningens svärd (som jag nu har läst ut alla 25 delarna i, aaaaah, kommer tankar om det snart) och A song of ice and fire till steampunk à la Parasollprotektoratet och Clockwork Century . Vidare hann jag med en romantik/erotikbok i form av svenska Simona Ahrnstedts Överenskommelser, en zombiebok (typ) i form av Isaac Marions Warm Bodies (som jag också såg som film och älskade. Mycket parenteser här men så får det bli...), två klassiska barnböcker inom fantasyn; Ursula LeGuins Trollkarlen från Övärlden och Diana Wynne Jones Howls moving castle. Jag förskansade mig också i en svensk stad jag är mycket bekant med, nämligen Malmö som i Nene Ormes Udda verklighet förvandlades till något helt annat och läste även en nyklassisk bok vid namn Nattens cirkus av Erin Morgenstern som inte liknade något annat jag läst. Förutom detta hann jag med att inse att Joe Abercrombies Best served cold verkligen var iskall och förstå en gång för alla att jag nog är för gammal för YA-böcker även om det fortfarande är kul då och då. City of Bones av Cassandra Clare och Fallen av Lauren Kate lärde mig detta. 2013 var också året då jag läste min första bok av en egenutgivare, Porten av Astrid Ahlberg blev det och den gjorde mig verkligen inte besviken. Till sist hann jag med min första Neil Gaiman som lite oväntat blev The ocean at the end of the lane (och inte Stardust som jag planerat att läsa länge).
 
Puh, det var nog de flesta böcker jag hunnit med 2013. 25 stycken blev det, inte på långa väga lika många som en del andra bokbloggare men tillräckligt många för mig som fortfarande bara läser om jag har lust till det. Till råga på allt hade jag mitt jobbigaste år rent pluggmässigt och har hunnit med åtskilliga sidor till gällande vetenskapliga artiklar och dammiga kursböcker. Gäsp.
 
Vilka böcker utmärkte sig under 2013 då? 
Jag tog ju tag i A song of ice and fire vilket jag inte ångrar en sekund. Det är lätt det bästa jag någonsin läst, alla kategorier och det säger jag trots att jag inte läst senaste boken (måste ju dra ut på det lite så inte väntan till nästa bok blir så lång). George Martin är en mästare och alla sidor är ren njutning. Mer kan jag inte säga.
Förutom detta hann jag tyvärr bli trött både en, två och tre gånger på Terry Goodkinds Sanningens svärd. Serien som jag älskat tappade helt klart både fart och förmåga att hålla mitt intresse uppe efter bok femton. Tyvärr. Skriver mer om det snart.
En annan grusad förhoppning var Joe Abercrombie som blivit så hyllad. Jag läste 200 sidor, insåg att det sög och sket i boken. Inte min grej alls. 
Det var kul att få stifta bekantskap med steampunkgenren och jag tror jag gjorde rätt i att börja med Gail Carrigers självständiga och superroliga Alexia Tarrabotti! Helt klart de roligaste böckerna jag läst i år!
Nattens cirkus var också en minnesvärd läsupplevelse, drömlik och lågmäld men helt magisk. Helt unik faktiskt. 
 
Filmerna jag såg 2013 har jag inte lika bra koll på. Har inte skrivit upp alla men de flesta jag brytt mig om har jag skrivit om på bloggen.
I högen finns i alla fall World War Z (som jag lite oväntat tyckte var jättebra), The lone ranger (som jag lika oväntat tyckte var rätt kass), tredje Underworld-filmen (vilken var både bra och dålig beroende på om man gillar Selene eller action), Hanzel and Gretel (oooh I like!), Thor - The dark world (är fortfarande förvånad över hur lite de utnyttjade Christopher Eccleston) och The mortal instruments (en av de få filmer där boken inte var ett dugg bättre). Jag blev också ivägdragen på Star Trek - Into Darkness trots att jag inte sett första (haha!) och såg i slutet av året även Elysium där hela grejen kändes som en rip-off på Halo (och det trots att jag inte spelat spelet). Vidare hann jag med Catching fire (såklart) och den nya Conan-filmen (ett måste då man gillar Arnold, även om filmen i sig inte var något vidare). Såg även en av de sämsta filmerna jag någonsin sett; Abraham Lincoln, vampire hunter. Herregud! Den var så dålig att jag inte ens orkade skriva något om den.
En film som jag däremot kan prata mig varm om var Warm Bodies, så jäkla mysig, rolig och helt opretantiös att jag går sönder lite inombords! Love it!
Tog mig också igenom en av Tim Burtons nyare filmer: Dark Shadows vars största problem var Johnny Depp och helt klart är underskattad enligt mig (mycket bättre än t.ex. Alice i underlandet). 

Japp, det var nog de flesta filmer jag sett som är värda att nämna. Någon som sett och håller med eller inte håller med?
 
Tv-seriemässigt är min största upptäckt Doctor Who som jag nu är helt såld på. Jävlar vilken bra serie det är! Doktorn är min nya idol!
 
Whoop, whoop, det var nog hela 2013 för min del, jag hoppas att 2014 kommer innebära fler lästa böcker och en hel del avslutade serier (ehe!) samtidigt som filmåret kommer att avslutas med sista Hobbitfilmen. Det kan väl inte bli dåligt?
 Lite av årets läsning!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela