Tweedkavajer och en escape från norrland

Publicerad 2014-07-16 19:31:08 i Allmänt, Tv-serier,

Eftersom jag är ifatt nästan alla bra tv-serier och resten har uppehåll har jag börjat titta på Downton Abbey. Mycket lyckat måste jag säga. Jag har sett något enstaka avsnitt tidigare eftersom min mor är ett stort Downton Abbey-fan (jag tror hon har sett alla avsnitt inkl. specialavsnitt, minst tre gånger) men inte riktigt orkat börja en serie till. Men eftersom jag är strandad norr om polcirkeln utan ett slott eller en tweedkavaj i sikte tänkte jag att jag kunde unna mig lite lyx och flärd för att mota bort medelsvenssonkänslan (här är ju vacker natur men det är ungefär det enda haha!). Downton Abbey gör ett bra jobb med detta måste jag säga! Jag är på andra avsnittet och än så länge älskar jag det. Ända sedan jag var liten har jag haft en crush Jane Austen och de andra brittiska klassikerna (dock inte Svindlande höjder men det tar vi en annan gång) och även fast Downton Abbey utspelar sig i början av 1900-talet och inte under 1700-talet som många andra brittiska klassikr fångar de den brittiska känslan före kriget perfekt. Det här kan nog bli riktigt, riktigt bra! 
Jag återkommer med mer tankar när jag kommit lite längre in i serien.
Stiligare än en britt på fågeljakt kan ingen vara!
 

Kommentarer

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2014-07-30 12:10:29

Älskar älskar älskar Downton Abbey, min dröm är att kunna prata i samma uttråkade ton som Lady Mary. Har inte sett sista extraavsnittet ännu dock.. Hmm..

Svar: Ja, det är lite hoppigt då och då bara, ibland går det längre tid än man uppfattar men förutom det så älskar jag också det. Och som sagt, mor min är helt lost på det så alla boxar väntar på mig därhemma... Är det London season eller Highlands som är sista?
giz.blogg.se

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2014-08-01 09:07:30

Verkligen! Ibland har det ju gått flera år utan att de säger någonting om det och ingen ser ut att ha åldrats. Bara tur att man är en jävel på historia och modehistoria så man kan gissa året haha. Undrar varför de inte har någon diskret årsnotering precis före avsnittet börjar, det hade ju inte stört direkt.
Det är London Season vi inte sett :)

Svar: Haha jo, man märker ju det men det gäller att ha ögonen på skaft! Ibland skriver de ju årtal i början, lite inkonsekvent kan man tycka. Nu har jag sett sista avsnittet på andra säsongen och försöker reda ut vilken specialare det är som följer...
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela