Game of thrones - The Children

Publicerad 2014-06-19 21:30:00 i Allmänt, High fantasy, Recensioner, Tv-serier,

Så var GoT slut för det här året. Skittråkigt och så med tanke på att Winds of winter inte direkt är i antågande heller. Uäh! Jag får väl ta och läsa Dreamsongs eller nåt sånt tills dess.

 

Spoilers för er som inte sett avsnittet!

 

The Children tar vid där förra avsnittet slutade dvs. uppe vid The Wall och jag förstår fortfarande inte varför de inte tog med detta i förra avsnittet. Nu kändes det mest som ett lite snörpligt avslut på ett fantastiskt slag. Visst, det ÄR oväntat att Stannis kommer dit, jag tror inte en människa var beredd på det (allra minst jag när jag läste det) men ändå, kunde ni inte tagit med det i förra avsnittet och avrundat det på det viset? Nee, jag fattar inte. Dock tyckte jag om scenen mellan Jon och Melisandre, när hon synar honom noggrant över lågorna. Snyggt gjort. Det är nåt där, jag vet det! Också skönt att det nu är några POV's som äntligen är på samma ställe, det bådar gott inför kommande säsong. Det tillsammans med alla dödsdfall i säsong fyra leder till mer speltid för dem som man faktiskt gillar i nästa. Yay!

Vidare fick största delen av avsnittet utspela sig hos Arya och the Hound. Inte mig emot, mitt favoritpar helt klart (om ni inte förstått det innan). Jag tycker fortfarande att personkemin mellan de två är så jäkla bra och man ser det verkligen när Brienne försöker få med sig Arya men inte lyckas. Man förstår verkligen att hon inser att hon måste försöka bygga sitt eget liv nu och inte följa någon annan men ändå så måste hon gå tillbaka och se Clegane en sista gång. För ärligt talat, alla vet ju att han är mer far för henne än nån annan har varit för han förstår henne. Men givetvis kan hon inte erkänna det för sig själv och jaa, resultatet är ju att hon lämnar honom att dö. Jag gillar hela scenen, på ett sätt gillade jag också hans kommentar om Sansa för de har tonat ned hela den biten så mycket men nu tog de upp det igen vilket var skönt på nåt vis.
Jaja, fighten mellan Clegane och Brienne var ju awesome. Gwendoline Christie är ju bara sååå bra och i kombo med Rory McCann som också är fenomenal kan det inte bli bättre. I böckerna träffar ju inte Brienne dem utan det är när Arya och Clegane hamnar i en fight som han blir skadad och hon lämnar honom att dö men jag gillade att de skrev ihop det såhär. Det gav mer djup åt varje persons storyline.
En negativ sak, varför vände de bara vid The bloody gate när de fick reda på att Lady Arryn var död? Det hade väl inte skadat nån att fortsätta ändå? Eller vad är det jag inte fattar?

Fråga: Vad tror ni nu då? Är the Hound död?

Vad hände mer? Jo, Tyrion, Tyrion... Som vi har väntat. Nästan lite för länge efter klimaxet i The mountain and the viper. Mje, lite dålig planering på det måste jag säga. Slaget i förra avsnittet passade liksom inte in riktigt, enligt mig.

Hur som helst så funderade jag länge på om de skulle hinna med att avverka Tywin också eller om de skulle spara det till första avsnittet i nästa säsong men icke. De sparar inte på krutet i säsong fyra alltså! Ja, man kan väl inte säga så mycket om det mer än att jag fortfarande inte tycker att Shaes utveckling är ologisk efter hur hon porträtterats i serien, i boken förstår man men häri? Njae, det håller inte. Varför skulle hon tvärvända sådär? Bad writing! 

Nu börjar det bli ett långt inlägg här men hey, vem gillar inte att läsa om GoT?

Tja, Daenerys var tråkig som vanligt. Jaja, du har uppfostringsproblem, tycker det är svårt att vara drottning och är kär i ett sellsword, typ. Blabla, get a move on ffs!

Och Bran! Ojojoj, jag kan inte fatta att de gått så långt i hans POV. Jag läste ju det här i ADWD för nån månad sedan! Hur vågar de? Jag blev lite besviken på The last greenseer faktiskt. I böckerna beskrvis denne figur som halvt skelett, halvt träd ungefär. Som om trädet vuxit in i denne och bara han bara hålls vid liv av trädet. Nu blev det mer orakel över det hela. Lite mer krut kunde ni väl lagt på det? Men vilken avslutning sen! "But you will fly..." Det måste ju syfta på drakarna, eller?
Så spännande Brans POV ändå är när det händer något! Helt plötsligt blev det ju värsta Dungeons and Dragons ett tag med zombies, fireballs och magic missiles. Inte mig emot, det vara bara så icke-GoT. Trist att Jojen strök med, han lever fortfarande i böckerna så vitt jag vet. 

Oj, nu blev det mycket text här men som slutord får jag väl ändå säga att det var den bästa säsongsavslutningen hittills av den bästa säsongen hittills. Den hade en del continuityprobles men överlag, sjukt mycket oväntade trådar, sjukt mycket action (för att vara GoT) och sjukt mycket död.

Frågan är hur de ska göra med nästa säsong... Många är ju nästan ifatt böckerna. Menmen, det är deras problem!

 
 

Kommentarer

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2014-06-23 17:31:21

Nu har jag lite mer tid att skriva!
Det var ett sjukt bra avslut på säsongen tycker jag, tror inte att The Hound dör - han blir väl räddad av den där Munken eller joinar han Brotherhood Without Banners tror jag. Hans story är nog inte klar ens i serien. Vidare tror jag att Jojen kommer dö i böckerna och att skaparna vet det och liksom slängde in redan nu för att han ändå inte behövs mer. Hans grej har ju alltid varit att ta Bran till Brynden. Älskar teorin om att Howland Reed wargat in i Jojen. Tyckte Leaf var cool men eldkastandet blev lite väl over the top..

Ang The Wall tycker jag också det kändes lite "Ehhh" när Stannis kom. Upplevde det som lite mer dramatiskt i boken även om serien hintat sjukt mycket om att han bestämde sig för att hjälpa The Nights Watch. Jonas undrade "Hurfan tog han sig över muren?" och jag fick skämmas lite som Westeros-geografi-expert för jag hade helt glömt att de tog skeppen till East Watch By The Sea hahah. ENDA jävla sättet att ta sig runt och jag bara "Ehh ja hur gjorde han nu igen?". Inte så logiskt för tittarna helt enkelt, av The Wall i introt tänker man ju knappt på att The Wall slutar vid havet. Så jävla trist att de skippat Val och Dalla :/

Seen har jag efter att ha snackat med Thomas också bestämt mig för att jag tycker det var trist att Wylla tagits bort helt, att Jaime och Tyrion är bästisar och bros när de skiljs åt OCH att Varys inte är den som hintar om att de befinner sig under Tower of the Hand. Gillade dock att Varys stack från Kings Landing!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela