Game of thrones - The Watchers on the Wall

Publicerad 2014-06-15 21:11:00 i Allmänt, High fantasy, Recensioner, Tv-serier,

Nu blir det lite fel ordning, veckorna går ju så fort, men jag ska skriva om åttonde också, jag lovar!

Då var det nionde avsnittet här, och säsong fyras klimax har nåtts. Folk har ju dött som flugor i den här säsongen och det ändrade ju inte direkt sig i The watchers on the wall.
Hela avsnittet utspelar sig hos Jon, Sam, Ygritte och de andra uppe vid The Wall och det stora slaget mellan de drygt hundra männen vid The Night Watch och Mance Ryders armé av Wildlings. Precis som under Blackwaterslaget (och som alltid i GoT) får man följa båda sidor och man är egentligen inte säker på vem man vill ska vinna. Något som är rätt ovanligt i traditionell fantasy. När Alliser Thorne och Thenn slogs mot varann visste jag ärligt talat inte vem jag skulle heja på.
Som alltid är setten fantastiska i GoT, det är en sådan kvalitetsskillnad när man ser att de byggt upp ordentliga miljöer istället för att använda CG. Borggården vid Castle Black och toppen av The Wall är kusligt realistiska. Det bevisades också när de hade en riktigt lång, obruten tagning som tog oss runt hela borggården. Snyggt! Jag älskar långa, timade tagningar, det visar verkligen att filmskaparna ansträngt sig.
Även när de använt effekter ser det bra ut, man fick ju inte lite gåshud när Jon och de andra såg den stora elden från toppen av The Wall. Även mammutarna och jättarna såg riktigt, riktigt bra ut.
Men hur det än är så är det inte actionscenerna som är GoT's starkaste sida. Nej, precis som under Blackwater är det dialogen och karaktärsutvecklingen mellan actionsscenerna som är det bästa och så även i detta avsnittet. Scenen om ledarskap mellan Alliser och Jon är ju ett ypperligt exempel på detta. När man tom. sympatiserar med översittarna vet man att det är bra gjort.

Men sedan måste jag också säga att jag blev lite besviken på detta avsnittet. Ni som har läst böckerna vet säkert vad jag menar. På något sätt kändes det så oavslutat. Vilket det ju också var för de slutade ju mitt i striden ungefär. De misslyckades liksom lite med tempot på något vis. Det var en så jämn nivå på hela avsnittet att klimaxet som t.ex. var så gigantiskt i The Mountain and the Viper, uteblev. Jag förstår inte varför de inte gjorde hela slaget på ett avsnitt!
Dessutom är det nog många som inte var så peppade på ett helt avsnitt med The Wall efter förra avsnittet så jag vet inte riktigt hur de tänkt där heller. De flesta är väl mest intresserade av hur det ska gå med Tyrion kan jag tänka.

Anyhow, musiken var awesome! 

 

Spoilers för er som inte läst boken: 

 

Visst var det konstigt att de inte avslutade avsnittet med att Stannis och Co kom dit, det hade varit ett mycket mer tillfredsställande slut på avsnittet och hade förändrat tempot en del. Skumt.
Jag vet inte vad jag tycker om att de ändrade Ygritte, det blev lite kliché med att hon dog i hans armar. Men visst, de var väl tvungna att avsluta med You know nothing, Jon Snow så jaa... Men jag tror jag gillar det bättre hur det är i boken. Att han bara hittar henne sen och är glad att det inte var en av hans egna pilar.

 

Slut på spoilers!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela