Maleficent - recension

Publicerad 2014-06-22 21:19:38 i Allmänt, Filmer, High fantasy, Recensioner,

Innan jag åkte upp till norr igen var jag och pojkvännen och såg Maleficent. Det var ju över två veckor sedan nu och jag minns inte allt men jag tänkte ändå skriva lite om vad jag tyckte. 
Maleficent hade verkligen de bästa förutsättningarna för att jag skulle gilla den. Jag tycker ju som bekant mycket om Snow White and the Huntsman och hoppades på att Maleficent skulle vara något liknande och att jag därför skulle tycka om den lika mycket.
Tyvärr måste jag säga att jag blev lite besviken på Maleficent. Jag köpte inte riktigt historien, varken när det gäller Maleficents bakgrundshistoria med Stefan eller hennes relation till Aurora. Varför var Stefan så girig? Varför vill Maleficent inte bara döda Aurora? Det kändes väldigt stressat de första tjugo minutrarna. Som om de inte var riktigt säkra själva på hur de skulle knyta ihop allt och istället gjorde det så snabbt i förhoppningen om att ingen skulle märka något. Mje, inte så värst lyckat måste jag säga. 
Det tog ju inte heller många minutrar innan man insåg hur alltihopa skulle sluta. Det är tydligen systerskap som är grejen hos Disney nuförtiden. Inte så särskilt oförutsägbart om du frågar mig. Faktiskt ganska tråkigt efter att man såg Frozen för ett tag sen. Nej, tummen ner på ploten måste jag tyvärr säga. 
Dessutom är jag så innerligt trött på filmer som lägger ned vad som verkar vara mestadelen av budgeten på effekter. För ärligt talat, det ser inte verkligt ut hur många miljoner ni än använder till det. Jag ser fortfarande att ni gjort trädet i datorn. Och vet ni vad. Jag hatar skiten! Jag blir inte imponerad, jag tycker inte det ser bra ut och jag tycker inte att det tillför ett skit för filmen. Snarare drar det ned betyget för enligt mig är effekter bara en genväg för att man inte orkar filma på plats eller påkosta ordentliga sets. Maleficent var ett ypperligt exempel på detta. Tyvärr. 
Men, jag kan inte säga att Maleficent var rakt igenom dålig heller. Angelina Jolie var fantastisk, vilket jag i och för sig vet att hon kan vara efter att ha sett henne i A mighty heart. Hon är verkligen som skapad för den här rollen och hennes insats lyfter filmen rejält. Så visst, man kan se Maleficent bara för henne. Så tråkigt bara att dialogen är lite platt ibland. Ibland känns det som om de inte bestämt sig för om de ska rikta sig åt vuxna eller barn. Ibland är det så banalt skrivet att det nästan blir löjligt för att i nästa sekund vara ganska rått och brutalt. Skumt. Get your priorities right!
Hur som helst så tyckte jag även om Sam Riley som Diaval, åh vad jag önskade att deras förhållande hade fått mer speltid. När de två får spela ihop var det som en annan film. 
Så, Maleficent var verkligen inte så bra som jag hade hoppats men den var inte dålig heller. Se den för Jolie och Riley åtminstone. Eller se Snow White and the Huntsman för den är faktiskt bättre.
 

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2014-06-23 15:16:18

Är jättenyfiken på denna. Skall bli spännande att se vad man tycker om den!!

Svar: Ja, men den är helt klart sevärd, bara inte riktigt så bra som jag ville att den skulle vara.
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela