A dance with dragons av George RR. Martin - recension

Publicerad 2014-05-13 19:12:00 i Allmänt, Böcker, High fantasy, Recensioner,

Det tog ett tag men nu har jag till sist tagit mig igenom alla 900 sidor i sista delen av George RR. Martins A song of ice and fire. Jag började ju med serien förra våren men för att väntan tills The winds of winter släpps inte ska bli för lång (det blir den nog ändå) har jag dragit ut på böckerna lite. Jag undviker spoilers så långt jag kan för er som inte läst boken!

I A dance with dragons får vi följa alla karaktärer som inte fanns med i A feast for crows. Detta innebär att handlingen i A dance with dragons utspelar sig parallellt med A feast for crows förutom de sista hundra sidorna ungefär där de två går ihop igen. Varför mr Martin valde att dela upp efter karaktär och inte bara dela boken händelsemässigt rakt av är för mig en gåta eftersom jag nu när jag började A dance with dragons redan visste att inget världsomvälvande skulle hända. Det skulle isåfall märkts redan i A feast for crows givetvis. Trots att jag är väldigt intresserad av att få reda på vad som hänt med alla karaktärer man inte fått följa i förra boken gör denna vetskap att det ändå på något sätt känns lite motigt att ta sig igenom 900 sidor där man vet att inget markant händer.

Givetivs gör Martins sätt att skriva det värt det, hans språk fortsätter att vara bland det bästa jag läst och hans karaktärer är alla intressanta, väl utformade och en fröjd att läsa om. På så vis skiljer sig inte A dance with dragons från hans tidigare böcker.
Det som skiljer A dance with dragons från de andra, och som gör att jag kanske tycker sämre om denna boken än de föregående, är att han har börjat lägga in rätt många kapitel med karaktärer som vi bara får följa en gång eller som vi aldrig har följt innan och på något vis blir det här väldigt tröttsamt. Jag bryr mig inte jättemycket om vad Barristan Selmy tänker och tycker eller Asha Greyjoy, eller Quentyn Martell. Jag förstår till viss del varför de är med men det räcker inte för att göra det intressant. Nog kunde Martin hållit sig till dem man är van vid och bryr sig om utan att behöva blanda in ytterligare karaktärer i det redan på gränsen till för stora persongalleriet. Det finns dock ett undantag, nämligen Melisandres kapitel. Det gjorde verkligen jättemycket för min bild av henne att få läsa ett kapitel hur hennes synvinkel. Jag säger inte att jag förstår hennes handlingar men jag förstår henne ändå mycket bättre nu. Synd att hon bara fick ett kapitel!

Ett annat stort problem med A dance with dragons är att det känns som om hela boken är ett enda stort förspel till la grande finale. Det stora andetaget före man dyker ungefär. Och på något vis är det inte kul att hålla andan i 900 sidor. För givetvis är de sista hundra sidorna rasande spännande och man känner känslan av att nu, nu jävlar dyker vi. Sjukt trist att det är slut där. Bara sådär, med karaktärer som man inte vet om de dött eller överlevt eller slag som precis ska börja.

Så ja, min slutsats blir att trots att folk klagat mycket på A feast for crows måste jag ändå säga att jag tycker att A dance with dragons är sämre, helt klart den sämsta i serien. Jag hoppas Martin skärper till sig och skriver ihop något fenomenalt som avslutning (vilket jag i och för sig tror) och helst gör det innan jag blir gråhårig och dement.

Spoilers! Nu spekulerar jag vilt för er som läst sista boken. Spoiler, spoiler, spoiler!

Jaha, kommer Daenerys att ta med sig en ny khalasar tillbaka till Mereen? Nog kändes det så alltid. Och de andra drakarna, en lär ju vara ämnad för Bran med tanke på vad the Three-eyed-crow sa om att han inte kommer att kunna gå men att han kommer att flyga. Det måste ju vara drakarna han menar då?! Min personliga åsikt är att Bran kommer ha en mycket stor roll i slutet av hela historien. Han är där i bakgrunden hela tiden men jag tror hans öde är rätt stort på något vis. Det hintas hela tiden om han och hans framtid och jaa. Visst hade det varit häftigt för honom att få flyga på en drake!

Vidare tror jag inte Jon är död utan jag tror att Melisande räddar honom på något vis med sin magi (såsom Thoros gjort med Dendarrion) och därmed gör honom lite mer välvilligt inställd till henne. Det kan tom. vara så att han är hennes utvalde bara att hon inte fattat det än. Att Stannis är död är ju inte helt oväntat om det är sant. Det var ju en sjujäkla snöstorm de råkade ut för. Däremot tror jag att Asha och Theon är på väg till The wall med Jeyne. Jag kan inte tänka mig att Theon inte har någon roll att spela i slutändan här heller. Hans karaktärsutveckling kan inte vara helt utan anledning, men å andra sidan vet man aldrig med GRRM.
Vad tror ni kommer att hända i fortsättningen?

Slut på spoilers!