Årets chock - jag gillar inte Penny Dreadful!

Publicerad 2014-05-29 22:52:00 i Allmänt, Paranormal, Recensioner, Tv-serier,

Kan ni fatta det? Jag är jättebesviken på skiten.
Penny Dreadful alltså. Den hypade serien som har allt jag gillar. Övernaturligheter, viktorianska London, gotik, EVA GREEN och BILLIE PIPER. Peppen var total när jag och pojkvännen igår satte oss ned och brände igenom alla tre avsnitt som släppts.
Efter första avsnittet: "Nej, men det här var ju ett klassiskt pilotavsnitt. De ska uppenbarligen bygga alla karaktärer, sätta känslan och få med så mycket action som möjligt, inte så konstigt att man tyckte det kändes stressad och lite cramped."
Efter andra avsnittet: "Va? Det här var ju inte alls som förra avsnittet, det händer ju ingenting och varför ägnar vi halva avsnittet åt en karaktär som sedan dödas i slutet, på bekostnad av de karaktärer som tydligen spelar roll? Och kan vi sluta vara så kliché?"
Efter tredje avsnittet: "Alltså, vad är det här? Nu har de bytt sätt att berätta på. Vi har fått en narrator och handlingen förs fortfarande inte framåt." De sista tio minutrarna orkade jag knappt titta.
 
Problemet med Penny Dreadful är att det räcker inte med en bra backdrop och duktiga skådespelare, det måste till något mera. Och istället för att tillföra något mera eller något eget täcker de istället upp varenda kliché som kan hittas i den gotiska världen. Vi har snart spelat ut hela Frankenstein, Dorian Grey har skymtat förbi och Dracula är på god väg att spelas ut också. Vi har även varulvar, egyptisk skapelsemytologi, uppochnedvända kors, seanser, tarotkort och BOOOBS. Jag menar man kan ju inte göra en tv-serie utan BOOOOBS idag. Suck.
Alltså jag vet inte. Jag hade inte brytt mig om de uppfyllt klichéerna och varit stolta över det. Jag menar Once Upon a Time gör ju en grej av det hela. Men Penny Dreadful känns så tvetydig hela tiden. Som om de när de skulle bestämma konceptet till serien inte kunde bestämma sig om de ville göra nåt eget eller bara följa alla klichéer. Resultatet blir väldigt spretigt, ena minuten fnissar man ihjäl sig åt att det är så uppenbart för att i nästa sekund undra vafan det är som händer. Och allvarligt talat så är jag jäkligt trött på Dr Frankenstein, Mina och alla de andra. Kan vi inte bara göra en serie som INTE bygger på gammalt material. Gör något eget ffs!
Ett annat problem att de är väldigt inkonsekventa. Framförallt med tempot som är väldigt ojämnt, vissa scener hinns knappt med och det känns som om det saknas klipp medan andra får ta nästan ett helt avsnitt. Väldigt påfrestande för tittaren. De ändrar också stil väldigt ofta, som jag nämnde innan så får vi helt plötsligt en narrator och flaschbacks i tredje avsnittet, något som kunde gjorts flera gånger tidigare men inte gjorts. Återigen känns det som om de inte kunnat bestämma sig för hur de vill ha det. 
 
Så ja. Även om jag tycker att Eva Green är fenomenal hjälper det inte när utförandet är så jäkla crappy. Frustrerande för jag hade så gärna velat tycka om den här serien men nej. Jag kan inte förneka det. Penny Dreadful föll inte mig i smaken. Alls. Förlåt Cornelia, om du läser det här!
Billie Piper och Josh Hartnett, klart lite oväntat par men visst...
 

Kommentarer

Postat av: Caroline Hurtig

Publicerad 2014-05-30 18:34:39

Vilken besvikelse!
Den verkar ju spännande och ser spännande ut. :-(


Svar: Ja verkligen! Men nej, det gick bara inte trots att den borde passat mig utmärkt.
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela