Topp 5 bästa drakarna på vita duken

Publicerad 2014-05-20 14:24:00 i Allmänt, Filmer, Reflektioner, Tv-serier,

Jag såg en video på youtube som hade listat de tio bästa drakarna på vita duken. Tyvärr höll jag inte med om listan så jag tänkte göra en egen topp fem-lista istället. 
 
5. Kilgharrah - Merlin
Kilgharrah från tv-serien Merlin är en klassiskt stor fyrbent drake med röst av John Hurt. För en inte så hög budget tycker jag serien gör ett ypperligt jobb med sin drake. Särskilt i de sista säsongerna.
4. Drogon - Game of thrones
Givetvis måste Drogon vara med nånstans på denna listan även om det är lite tråkigt och förutsägbart. Jag måste dock säga att jag inte tycker det var något särskilt med drakarna i Game of thrones förrän nu i fjärde säsongen när det växt till sig lite. Sedan är det alltid snyggare med drakar som är mer som wyverns vilket Drogon är. Men visst, med GoT's budget borde drakarna vara bra.
3. Ukrainian Ironbelly - Harry Potter and the deathly hallows
Mumma! Snygg färg, snygga ögon, snygga linjer (inga fjäll! :O), ja snyggt allt ungefär. Varför fick den inte vara med mera?!
2. Vermithrax - Dragonslayer
Jag har inte sett filmen men jag har däremot sett de flesta klippen på nätet och vad ska man säga? Med tanke på filmens ålder och med tanke på att de använt modeller och stopmotion kan det inte bli bättre. Dessutom perfekt drakdesign enligt mig! Fler modeller och mindre datoranimerat röstar jag för!
1. Male dragon - Reign of fire 
Jag har tjatat om denna filmen innan och jag kan inte annat än säga det igen. I denna filmen finns de bästa drakarna jag sett på film. No regrets. Här är det inga trevliga pratande gullegulltyper, här pratar vi ond bråd, eldsprutande död i form av mörka fjäll, strömlinjeformer och reptilliknande rörelser. Till och med när de går på marken är de skräckinjagande. 
Honorable mention: Smaug - The Hobbit
Javisst är Smaug bra och allt det där, men jag vet inte. För att vara så hypad är jag inte riktigt med på noterna. Jag tycker att hans kropp är lite är klumpig, halsen lite för lång och huvudet lite för tungt för att jag ska tycka att det ser bra ut. Stort plus för personligheten och för designen på huvudet dock men nej, ingen av mina favoritdrakar.
 
Vilken är er favoritdrake?

Kommentarer

Postat av: Anna - Bokbabblaren

Publicerad 2014-05-20 15:10:39

Jag har inte sett Reign of Fire, men den draken såg riktigt bra ut! Gillar också Drogon och Kilgharrah. :) Den från Harry Potter tycker jag inte är så snygg, MEN tycker det är bra att den ser ut att ha levt under jord i hela sitt liv. :)

Svar: Ja, Reign of fire-drakarna är så jäkla snygga! Haha det är ju speciell design på HP-draken men jag gillar att man tar ut svängarna lite.
giz.blogg.se

Postat av: Lena

Publicerad 2014-05-20 20:58:28

Mina favoriter är nog Smaug från Hobbit och Draco från Dragonheart.

Svar: Ja, Draco ligger högt upp för många men jag har tyvärr inte sett filmen...
giz.blogg.se

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2014-05-31 14:44:25

Du glömde Toothless!

Svar: Mjo men han är ju mest söt och dessutom animerad (visst det är de andra också ^^)
giz.blogg.se

Postat av: Frida

Publicerad 2014-07-20 20:41:51

Jag är småkär i Smaug nu, han är så slank och smidig och har sådana stora vingar. Han ser fantastisk ut både när han går och flyger (och pratar). Sedan är han fantastiskt välanimerad och de välgjorda drakarna är mina favoriter. :3
Sedan är han en skitstövel, men det är en annan sak...

Handraken i Reign of Fire är otroligt cool, jag tycker bara det är synd att de inte syns mer i den filmen, men så är den ju rätt gammal, så de kunde inte göra det så bra då.

Saphira i Eragon nämnde du inte, och även om filmen är skräp så är hon välgjord (dock inte hur jag föreställde mig henne från boken, så hon är inte en av mina favoriter).

HTTYD älskar jag för de visar så stor variation i drakarna, lite för stor ibland...

Gringotts-draken och Daenerys drakar (personligen tycker jag Drogon får alldeles för mycket screentime, det var absolut noll fokus på Rhaegal och Viserion innan hon fängslade dem! :O ) som du nämnde älskar jag också. Väldigt välgjorda, och jag tycker så synd om den första. :( (Fast nu är det lika synd om Rhaegal och Viserion - fastkedjade i en fängelsehåla.)

Om jag levde i Harry Potters värld skulle jag starta ett räddnings-rehabiliteringscenter för drakar. :)

Svar: Ja, jag är inte särskilt förtjust i Smaug men kan förstå varför folk gillar honom ^^ Saphira tycker jag är totalt misslyckad både animeringsmässigt och personlighetsmässigt (usch, fy och blä!) men däremot Reign of fire... Mumma! Och jag tycker det är bra att de inte visar för mycket för då hade det säkert inte sett så bra ut ^^
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela