True to the end

Publicerad 2014-11-13 21:36:27 i Allmänt, Paranormal, Recensioner, Tv-serier,

 Förra helgen var det dags. Äntligen skulle jag få se hur True Blood (som jag har följt ända sedan det började 2008) faktiskt skulle sluta. Det var dags för sista avsnittet.

Spoilers för sista säsongen!
Jag har älskat True Blood ända sedan jag såg det för första gången, jag råkade tom. börja mitt i säsongen men gillade det lika mycket ändå, men jag ska vara ärlig. Den senaste, nej faktiskt de tre senaste säsongerna, har inte varit bra. 
Vad var grejen med Billith? Och Warlow? Och varför låtsas alla som att inget av det hände i sista säsongen? Det hämtade sig lite andra halvan av näst senaste men ändå. How fucking lame, liksom.
Jaja, vi släpper det. Sista säsongen alltså.
Min reaktion på första halvan var ungefär: VAFANÄRESOMHÄNDER!?
Jag fattar inte, sen när var vi tvugna att döda alla? Så jäkla ovärdigt för Tara liksom! Jag väntade ju för fan på att hon och Jason skulle få till det till slut. Hmpf. 
Och Alcide, hade jag inte varit så förbannad på honom för att han blev douche i förra säsongen hade jag blivit superledsen på att de bara "oops, vi dödade visst honom". Och att Sookie bara skulle bli ihop med honom sådär offscreen efter att ha friendzonat honom i typ fyra säsonger kändes bara helt krystat från början. Sen när är det bra att ha stora händelser off screen förresten? Jag är redan trött på det i Doctor Who, True Blood behöver inte börja också. 
För att inte tala om Terry! Herregud, varför? Jag älskar ju Terry! </3
Trist nog kändes säsongen också väldigt långtråkig. Och alla som sett True Blood vet ju att är det något den serien inte är så är det långtråkig. Hjärtattack varje avsnitt är ju mer norm, om man säger så.
Men sista säsongen hade knappt styrfart. Jag tycker i och för sig att det är bra att de tog det lugnt för att man ska kunna ställa in sig på att det snart är slut och hinna säga hejdå till alla favoriter men det kändes så fruktansvärt tydligt att det bara var några avsnitt kvar. Nästan så att det bara kändes som om de satt och väntade på slutet och glömde bort att säsongen faktiskt skulle handla om något också. 
 
I vilket fall. Sista avsnittet.
Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag tycker det var ett tillfredsställande slut eller om det bara var ett enda stort antiklimax. Tyvärr lutar det nog åt de senare, för även om det var trevligt att alla var samlade sådär mysigt i slutet kändes det bara väldigt mycket nödlösning över det. Jag menar, nästan alla karaktärer var nya. Jasons flickvän, för att inte tala om Sookies ansiktslösa partner, Arlenes nya vampyr, James. Ja nästan alla är ju nya bara för de senaste avsnitten. Så den där, nu-är-vi-alla-tillsammans-igen-känslan infann sig liksom inte riktigt.
Det värsta är också att det på något vis kändes som att de gjorde alla föregående säsonger ogjorda. Jag menar, Sookie fick varken Eric eller Bill, Arlene och Terrys historia är borta, Sam har helt plötsligt skitit i sin bar och flyttat med någon brud vi alla bryr oss sådär lagom mycket om, inte en skymt av någon varulv nånstans, Alcide, Luna, alla borta. Det var ju en jävla tur att Lafayette var i högform åtminstone. Och att Jessica och Hoyt till slut fick varann igen. Det var nog det enda som var riktigt bra i sista säsongen faktiskt, deras bröllop. Mycket fint!
 
Så att nej, jag är nog inte så speciellt nöjd egentligen. Jag kan inte säga att det var alltigenom dåligt men de har fuckat så mycket de senaste säsongerna att de i sin tur ledde till att slutet inte blev så bra som det kunde blivit. 
 
Skönt att ha sett klart det i alla fall även om det känns lite tomt, det var ju ändå en av mina favoritserier! Men nu kan jag se om den från början när alla fortfarande är i sitt esse och framförallt, när alla man bryr sig om fortfarande lever i någon form åtminstone.
 
Over and out!
 

Kommentarer

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2014-11-14 16:25:24

Ja hjälp alltså. Tyckte sista säsongen både var bättre och sämre än de senaste, mest för att det var mer fokus på Bon Temps och livet där. Tyvärr blev det ju bara en lång jävla avrättning av alla karaktärer. Men men.. Rätt skönt att det är slut men synd att det inte kunde hålla hög standard. Tycker det slutade jävligt dåligt på alla sätt samtidigt som jag slutade bry mig och hoppas för längesen. Det var kul att få veta mer om Fangtasia. Var jag helt dum som hade hoppats på Sookie och Bill? Han är ju fan den enda vettiga som faktiskt bryr sig om henne på riktigt?

Svar: Kan bara säga att jag håller med om allt du skriver. Jag blir mer och mer irriterad på slutet ju mer jag funderar över det. Suck.
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela