Sisterhood of the World Bloggers Award

Publicerad 2014-10-24 09:01:00 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

Nu figurerar det en såndär enkät igen och denna gången blev jag nominerad av två (!) stycken bloggvänner, nämligen Gabriella och Anna - bokababblaren. Tack så mycket båda två! <3
Sisterhood of the world bloggers award är det som gäller denna gången, ingen aning om vad det är men här är loggan hur som helst:
Nu till frågorna jag fått:
 
1. Hur organiserar du dina bokhyllor?
Det finns ingen organisation mer än jag försöker pressa in så många böcker som möjligt på så liten plats som möjligt. Har konstant platsbrist i bokhyllan och ingen vägg ledig att köpa fler hyllplan till. Story of my life...
2. Om du fick välja en film att göras om så att den bättre stämmer överens med boken, vilken skulle det vara?
Enkelt, Guldkompassen av Philip Pullman, en av de bästa böcker jag läst och en av de sämsta filmvarianterna jag har sett på en bok. Fail.
3. Vilket är din favoritläsplats?
I en go fåtölj vid kakelugnen! Helst med en katt i knäet.
4. Under en zombieapokalyps: vilken bok försöker du rädda och vilken bok använder du som vapen (för att du bryr dig så lite om den)?
Hm, min överlevnadshandbok? Eller handboken i hur man överlever en zombieapokalyps, visst finns det en sån? Som vapen hade jag tagit en av mina gamla kursböcker, förslagsvis Mineral Science både för att den är enormt tjock och enormt tråkig och jag hatar den. Annars ligger t.ex. Mo Yans Red Sorghum bra till. Nej, alla nobelpristagare kan man inte gilla!
5. Vad gillar du att göra när du läser? Till exempel lyssna på musik eller äta/dricka något.
Te! Te, te, te <3. Eller ett glas rött. 
6. Om du fick vara en karaktär för en dag, vem skulle det vara och varför?
Svårt, måste jag säga! Doktorn i Doctor Who? Tänk att vara 900 år gammal och kunna åka överallt i tid och rum i en blå police box. Epic! 
7. Om du fick leva i en bokvärld för en dag, vilken skulle det vara och varför?
Parasollprotektoratet! Viktorianska England, varulvar, ångmaskiner, vampyrer och skottar. Och te! Eller Forgotten Realms eftersom där finns en sådan härlig blandning av raser, magi, varelser och olika kulturer.
8. Läser du helst serier eller fristående böcker?
Inget slår ju en riktigt bra (och tjock) fristående bok. Men det är oftast svårt att hitta. Trilogier är min favorit. Inte för långt men tillräckligt långt för att det ska bli ordentligt uppbyggt.
9. Finns det någon författare du läser allt av?
Mjae, inte i nuläget. Men jag planerar att läsa allt av George RR. Martin. Och allt av Tolkien.
10. Vad gör du helst när du inte läser?
Är ute i skogen, helst till häst. 
11. Vad är det som får er att fastna för en bok?
Bra karaktärer som gör att jag vill läsa vidare. Jag behöver inte gilla dem men de måste vara engagerande, få mig att vilja veta mer om dem eller se hur de ska utvecklas. Har en bok bra karaktärer klarar jag mig oftast på det.
12. Senaste bokrelaterade inköpet ni gjorde?
Köpte en hel hög i början av hösten faktiskt:
13. Kommer ni att delta i NaNoWriMo i år och i så fall vad kommer ni skriva om?
Ja! Jag ska faktiskt det! Jag och pojkvännen ska tävla mot varandra! Själv tänker jag fortsätta på en idé jag började på förra året.
14. Vilken bok i er bokhylla har finast omslag?
Alltså, inget slår ju Barnes & Nobles läderinbundna klassiker.
15. En barndomsbok ni alltid kommer minnas.
Narnia!
16. Er favoritförfattare.
Jag sällar mig till massorna: George RR. Martin.
17. Inbunden, pocket eller ebok? (eller kanske till och med ljudbok?)
Inbunden! Det måste se snyggt ut i bokhyllan och pockets kan man inte stödja sig på när man ligger ned och läser heller. E-böcker är ett koncept jag aldrig kommer att förstå.
18. Vilken genre har du aldrig läst något inom men är nyfiken på?
Jag får erkänna att jag inte läst ordentlig Science Fiction. Eller jo, Liftarens guide till galaxen och Revolt har jag läst men jag kan inte säga att jag är så hemma i Sifi direkt. Om någon har något bra tips mottages det väl!
 
Och nu till taggarna!
Tjugotreminuter
Readingthisworld
Vargnatts bokhylla
Skuggornas bibliotek
Fridas bokhylla
Boklotus
 
Med frågorna:
1. Er största bokcrush, alltså en karaktär som ni hade blivit kär i på direkten hade denne funnits på riktigt.
2. Ett karaktärsdrag/scenario som ni absolut inte klarar av hos en huvudperson.
3. Hur internationell är er bokhylla? Vilka länder kommer författarna ifrån?
4. Hur jämställd är er bokhylla? Dvs. hur många kvinnliga resp. manliga författare finns det?
5. Weapon of choice?
6. Nämn ett favoritcitat från en bok ni gillar. 
7. Vilken karaktär hade du velat döda och varför?
8. Vilken bok skulle du själv önska att du hade skrivit?
9. Om du fick ändra en boks slut, vilken bok skulle det vara och varför?
10. Nämn en skådespelare som hade passat perfekt till en viss karaktär i en bok som inte filmatiserats.
 

Kommentarer

Postat av: Gabriella

Publicerad 2014-10-24 11:04:25

Kul att läsa dina svar! Blev en stor utmaning för din del med dubbla uppsättningar av frågor :)

Svar: Haha jo, det tog lite tid att fundera ut svar men det var kul ändå! ^^
giz.blogg.se

Postat av: Fröken Cocco Sohl

Publicerad 2014-10-29 17:57:14

Kommer sno alla frågor och nominera mig själv haha : )

Svar: Gör det! ^^
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela