Höstens tema: svärd, drakar och medeltida världar

Publicerad 2014-09-03 10:11:00 i Allmänt, Böcker, High fantasy,

Nu är hösten i antågande ,även om jag förlängde sommaren några dagar med att åka söderut, och eftersom jag är så pepp på 3 på 3-utmaningen tänkte jag sätta upp en egen utmaning åt mig själv. Eller snarare ett hösttema, nämligen svärd, drakar och medeltida världar. Med det menar jag helt enkelt vanlig traditionell high fantasy. 

Den senaste tiden har jag mest läst alternativ fantasy. Det har varit dystopier, steampunk, japanskt och även lite sifi och historiska romaner men inte direkt någon vanlig fantasy och eftersom jag faktiskt driver en fantasyblogg känner jag att det är dags för en rejäl dos sådant i höst. 
Så planen är helt enkelt att läsa så mycket high fantasy jag kan och dessutom beta av högen med olästa böcker i bokhyllan samtidigt, att det sen råkade bli några svenska författare ser jag bara som ett plus!
 
Planen är att läsa följande böcker:
 
The steel remains av Richard Morgan som inte är särskilt tjock och dessutom ska vara härligt nytänkande med en homosexuell huvudperson. Bloggen Bokstävlarna rekommenderade den och hon brukar veta vad hon snackar om!
 
The dragons path av Daniel Abraham som jag började lite försiktigt för något år sedan men av någon anledning la ned. Jag tror dock att boken är riktigt bra om jag bara kommer in i den. Flera POV's och en författare med tighta band till George Martin kan ju inte vara dåligt alltså!
 
The red knight av Miles Cameron där drakar inte verkar vara några gullegulldjur direkt och där byarna betalar stora pengar för att inte bli plågade av bestarna.
 
Scent och magic och Taste of darkness av Maria V. Snyder som är fortsättningen på Touch of power jag läste i början av sommaren (recension här) och som jag gärna vill avsluta. Man får alltid ta chansen att avsluta en serie när man kan ;)
 
Fred så gyllene av Stefan Hagel som så snällt fick skickat till mig av Undrentide i våras och som stått och glimrat i bokhyllan sedan dess. Svensk high fantasy finns det inte jättemycket av men denna är ju det och verkar dessutom falla mig i smaken utmärkt!
 
Svavelvinter av Erik Granström. Men vad är det här? En svensk till? Japp, svavelvinter köpte jag när den precis kom ut men den har av någon anledning blivit stående i bokhyllan sedan dess helt oförtjänt. I början av sommaren tog jag upp och fingrade lite på den och insåg att vafan, det här borde jag gilla och nu känner jag att det är dags när den tredje delen precis kommit ut.
 
Sådär, det var den läsning jag planerat. Det är inte säkert att jag hinner med allt men jag ska göra ett tappert försök. Är den någon som vill hänga på mitt hösttema så är ni mer än välkomna! Det är ju inte de vanligaste böckerna men nog måste det väl finnas någon därute som är sugen på åtminstone en av dem?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela