Några tankar om nya Doctor Who

Publicerad 2014-09-08 21:15:14 i Allmänt, Recensioner, Science Fiction, Tv-serier,

I förra veckan bänkade sig jag och pojkvännen för att se första avsnittet av nya säsongen av Doctor Who. Det var ju doktorsbyte i vintras när Matt Smith regenererade till Peter Capaldi och så nu, efter månader av väntan var det äntligen dags att med skräckblandad förtjusning se vad det skulle bli av serien nu. 
 
Jag gillade det nya introt även om det skilde sig markant från tidigare versioner, dock kul när det verkar som de inspirerats av steampunk litegrann. 
 
Avsnittet i sig var väl inte det mest spännande jag sett av Doctor Who, (vad var grejen med dinosaurien?) istället fokuserade de på Doktorn och Clara och deras relation vilket jag tyckte var bra. Jag tror tanken var att Clara skulle symbolisera tittarna och den där jobbiga, tvivlande känslan som alltid infinner sig när de precis bytt doktor. Hennes tvivel och ifrågasättande kändes precis rätt i detta första avsnitt. För, om vi ska vara ärliga, det är en jäkla skillnad på Matt Smith och Peter Capaldi och då menar jag inte bara åldersmässigt. Men jag tyckte ändå att de lyckades relativt bra. Jag var rädd att de bara skulle kasta oss in i den nya doktorn och låtsas som ingenting och blev därför positivt överraskad när de istället valde att ta det lite lugnare och sätta ord och bild på tvivlen hos publiken. Det kändes skönt och jag är tacksam över att de förstod oron över Capaldi som doktor och tog den på allvar.
Capaldi i sig fick vi inte se jättemycket av, det var, som nämnts ovan, mer fokus på Clara, Madam Vastra och de andra än på själva doktorn. Han betedde sig mest som de brukar göra efter regenerering, halvt sinnesjukt och mest förvirrande och jag fick därför fortfarande ingen klar bild av hur Capaldis version av doktorn kommer att bli. Vi får se om de fokuserar mer på honom i nästa avsnitt.
Alltså återstår det att se om Capaldi kan axla manteln och göra en lika bra doktor som Smith, Tennant och Eccleston gjort, jag är inte övertygad än.
 
Dock måste jag ju säga att jag älskar avsnitten i viktorianska London! Och detta avsnitt var starkt steampunkinfluerat också, mer sånt tack!
 

Kommentarer

Postat av: perny

Publicerad 2014-09-08 23:08:13

Jag gillar Capaldi som doktor väldigt mycket, som många säger finns det en del likheter mellan honom och Eccleston i sin lite cyniska humor. Jag gillade också första avsnittet, var inte helt förtjust i andra men tyckte desto mer om tredje som var nu i helgen. Jag hade mycket lättare för att ta till mig Capaldi jämfört med att ta till sig Smith efter Tennant eftersom jag hade börjat tröttna lite på Smmith mot slutet. Kändes som om han tappat gnistan för Doctorn alls.

Svar: Ja, är han lik Eccleston så blir jag glad. Saknar fortfarande honom ibland! Jag har än så länge bara sett första avsnittet men jag hoppas jag kommer att gilla Capaldi lika mycket som du.
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela