Doctor Who och början på slutet

Publicerad 2015-01-13 09:06:00 i Allmänt, Science Fiction, Tv-serier,

 I vanlig ordning var det dags för julavsnitt av Doctor Who på juldagen och efter en minst sagt blek säsongsavslutning hade jag och pojkvännen inte höga förhoppningar. Jag hade någon avlägsen dröm om att det kanske skulle vara en rejäl tvist att Clara var doktorn eftersom de har spelat på det i hela säsong åtta (det hade varit det enda som hade gett lite upprättelse för Capaldis superbittra doktor) men så var ju tyvärr inte fallet. 

Jag blev dock positivt överraskad av handlingen. Hela Inception-flirten var mycket spännande och att man i slutet fortfarande inte riktigt vet vad som är verkligt eller inte (vad tror ni om klementinerna egentligen?) ger en liten förhoppning om nästa säsong. Men å andra sidan vet man inte med Doctor Who. Doctor Who är ju som bäst när de mixtrar med olika tidslinjer, drar in paradoxer och annat komplicerat trevligt och det var precis så det var i detta avsnittet. Mycket trevligt! Jag kan helt klart säga att det var det bästa avsnittet i säsong åtta.
Men på nåt sätt känns det ändå inte riktigt som Doctor Who, det är inte så brilliant, inte så varmt och inte mycket Doctor Who som jag skulle vilja. När jag tittade om tidigare säsonger innan jul och såg avsnitt som Silence in the library, A good man goes to war och Pandorica opens så är det ju så jävla episkt att man är helt chockad i en lång stund efteråt och tyvärr har jag inte känt så en enda gång den senaste säsongen och ej heller julavsnittet når upp till den vanliga standarden. Jag saknar fortfarande det där som gör Doctor Who så bra. Det är väldigt lite Doktorn och mycket annat så när avsnittet var klart var ju ändå ganska missnöjd. Jag hade förväntat mig någon tvist till, kanske något med Clara och trots en bra premiss blev det egentligen inte så mycket av det. På något sätt kändes det som om man bara satt och väntade på något, vilket är känslan som varit i hela säsongen tyvärr.
Så även om det var bästa avsnittet med Capaldi hitintills är jag fortfarande skeptiskt.
Skönt att de tog upp Alien-referensen f.ö. Om de hade låtsats som ingenting hade det ju mest varit pinsamt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela