Kostymdramahelg - Topp tre wuxia-filmer alla människor borde ha sett!

Publicerad 2015-05-02 16:00:00 i Allmänt, Filmer, Tips,

Jag är ju som bekant med i Vildvittras kostymdramahelg i helgen och mitt ämne på temat blir martial arts-filmer i historisk miljö! För är det något som är kostymdrama så är det asiatiska filmer som utspelar sig under historisk tid, så kallade wuxia-filmer. Jag har tyckt om denna sortens filmer sen jag var så pass gammal att jag klarade av att läsa texten och försöker se de flesta inom genren. Det är dessutom mycket uppfriskande att slippa engelskan och de amerikanska skådespelarna ibland. Samtidigt brukar asiatiska filmer lyckas bättre med att få med kvinnor som är likvärdiga männen, både i form av färdigheter med svärdet och personlighetsmässigt; männen kan vara lika svartsjuka och ränksmidande som kvinnorna. 
Det finns ju en hel uppsjö av dessa typer av filmer, många ganska dåliga men jag tänkte här lista de tre som jag anser vara bäst. Jag tar dock gärna emot tips på andra bra om ni vet någon! ^^
 
3. House of flying daggers
House of flying daggers centreras runt en ung kvinna vid namn Mei, dotter till den mördade ledaren för en order som har som mål att utrota Tandynastin och Jin, en ung poliskapten som tillsammans med sin överordnade kommer på en plan att en gång för alla slå ut ledarna för ordern genom att låtsas befria Mei från fängelset i hopp om att hon ska leda dem till ledaren för ordern. Men allt är inte som det verkar och det hinns med både en och två vändor innan historien är fullt förklarad. 
Men man tittar ju inte på sådana här filmer för den komplexa plotens skull utan för scenografin och här är House of flying daggers inget undantag. Även om effekterna ibland är lite väl extravaganta bjuds man på en lågmäld film där varje scen får ta tid och fokus lagts på landskap och färg istället för dialog. Särskilt slutscenen är något riktigt extra där en fight utspelar sig på en äng och träden skiftar från höstfärger till snö. Mycket vackert!
Det är på något vis skönt med filmer där det inte pratas för mycket, där bildspråket får tala istället för skådespelarna och det lyckas verkligen House of flying daggers med. Den lågmälda framtoningen fungerar så bra ihop med de färgladda kostymerna och landskapen så att allt känns som en enda lång tavla.
2. Hero
Hero är regisserad av samma regissör som House of flying daggers vilket märks på vissa sätt men på andra sätt är det en helt annan film. Jet Li har (delvis) huvudrollen vars rollkaraktär Namnlös har chansen att lönnmörda kejsaren efter att ha lyckats röja tre av dennes största fiender ur vägen. Genom denna bedrift får han komma inom hundra steg från kejsaren för att ta emot sin belöning och har då ett ypperligt tillfälle att utföra sitt dåd. Men även här är allt inte som det verkar och allt eftersom kejsaren frågar ut Namnlös om hans historia får vi följa händelseutvecklingen som ledde fram till där han är nu men allt eftersom filmen fortgår ändras historien och man får se flera olika scenarion innan finalen. Varje version har en egen färg; vit, grön, blå, röd och det är inte förrän i slutet man får reda på vilken av färgerna som var den riktiga. Ett intressant och finurligt koncept som dessutom är mycket vackert, rent filmiskt. Ziyi Zhang är med även i denna även om hon bara har en liten roll här i, dessutom ser vi Maggie Cheung och en hög andra relativt kända personligheter i kinesisk film. 
Hero har mycket mer dialog än House of flying daggers och även själva handlingen är mer komplicerad då den tar upp mer kontroversiella ämnen och dessutom är väldigt mångfasseterad med de olika versionerna som läggs fram. Effekterna är mer nedtonade i denna och fokus läggs på avancerad svärdskonst och scenografi istället för extravaganta kastknivar vilket också gör att filmen känns mer äkta. Varje version har också förutom sin egen färg ett eget landskap som kan vara en sjö, öken etc. Mycket påhittigt och mycket behagligt att titta på!
1. Crouching tiger, hidden dragon
Föga oväntat blev Ang Lees mästerverk etta på listan. Det är få filmer som kan mäta sig med denna och ända sedan jag såg den för första gången (när jag var alldeles för ung, egentligen) har jag älskat den. 
Handlingen är satt på 1700-talet, alltså mycket senare än de andra filmerna och kretsar kring den gamle svärdsveteranen Li Mubais (Chow-Yun Fat) svärd Green Destiny. Svärdet ska transporteras av hans vän och hemliga kärlek Yu Shu Lien (Michelle Yeoh) men blir stulet av en ökänd tjuv och krigare kallad Jaderäven och filmen går sedan i korta drag ut på att återställa svärdet till dess rättmätiga ägare. Men det är inte riktigt allt för Crouching tiger har en uppsjö av genomarbetade karaktärer,alla med sina egna livshistorier och öden som följs ingående och noggrant under hela filmen. Ingen karaktär är mindre viktig och ingen lämnas åt sidan. 
Detta leder till att handlingen är relativt avancerad och det gäller att hänga med annars är man snart mycket förvirrad. 
Men förutom en bra handling är Crouching tiger så mycket mer. Det är fantastiska miljöer och fantastiska fightingscener som trots att de är helt överdrivna känns mycket äkta, framförallt eftersom Lee har använt sig helt av rep och ej specialeffekter. Snälla kan inte fler vara så grundliga i sitt filmskapande?! Det här är action som inte känns påklistrad, som är där av en anledning; att den tillför filmen något. Sedan skulle jag också vilja påstå att fighten mellan Michelle Yeoh och Ziyi Zhang är en av de bästa fighterna all time, särskilt eftersom man verkligen ser hur duktiga skådespelarna är på det de gör, tagningarna är nämligen ovanligt långa för en fight. Bra där!
Så summa sumarum, Crouching tiger är en film som både känns väldigt äkta och verklighetstrogen men som ändå är något helt unikt. Ska ni bara se en wuxia-film skulle jag vilja att ni såg denna!
 
 

Kommentarer

Postat av: Mrs E

Publicerad 2015-05-02 16:33:58

Riktigt vackra exempelfilmer du tar upp.

Svar: Tack! Ja, visst är de en fest för ögat!
giz.blogg.se

Postat av: Fia

Publicerad 2015-05-02 17:47:43

Jag kan tipsa om En Geishas Memoarer, vackra naturbilder, underbara kimonos och en vacker historia. Kanske har du redan sett den?

Svar: Den har jag sett, mycket vacker film det med! Tråkigt att de pratar engelska bara. Den tappar lite trovärdighet pga. det, enligt mig.
giz.blogg.se

Postat av: Helena (Fiktiviteter)

Publicerad 2015-05-02 20:59:24

Riktigt fantastiska filmer, vackra och intelligenta. Blir riktigt sugen på att se om nu.

Svar: Ja men se om dem vettja! Man behöver något annorlunda och vackert ibland!
giz.blogg.se

Postat av: Nahal

Publicerad 2015-05-03 11:32:14

Åh, va kul att du valde wuxia-film!!
Just de här tre är de som jag gillat bäst också, men House of Flying Daggers tyckte jag inte alls var lika bra. Den har mest ett par fantastiska scener (sjaldansen i början, bambuskogen i mitten, och slutstriden) som liksom uppvägde hela filmen för min del.

Annars är Hero min favorit =)
Främst tror jag för att jag föll mer för handlingen/historien, och tyckte så bra om hur man lagt upp narrativen.
Och så är Tony Leung fantastisk.

Svar: Jag håller med om att House of flying daggers är den svagaste av dem jag tog upp men jag gillar på något vis att det nästan inte är någon dialog i den och att man inte vet vem som lurar vem förrän på slutet. Fast specialeffekterna lämnar ju lite att önska. Dock är slutstriden riktigt vacker, väger, som du säger, upp hela filmen!
giz.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-03 12:57:04

vackra kostymer......

Svar: Ja, visst är det!
giz.blogg.se

Postat av: Maria

Publicerad 2015-05-06 10:23:24

Kul med ett inlägg som inte har västerländskt fokus. :) Väldigt snygga filmer har du valt också, jag borde se om någon av dem.

Svar: Ja, det är alltid skönt att komma bort från USA/England lite... Se dem allesammans vettja! Men främst Crouching tiger om du inte har sett den :)
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela