Bokbloggsjerka #2

Publicerad 2013-06-15 23:33:00 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

Hoppar på bokbloggsjerkan för denna veckan för jag tyckte frågan var intressant.

Vilken karaktär önskar du skulle vara din allra bästa vän och varför?
 Det finns många karaktärer som man skulle vilja ha som bästa vän, Elizabeth Bennett ur Jane Austens Stolthet och Fördom ligger till exempel bra till men även Alexia Tarrabotti i Själlös och jag kan ju inte påstå att livet hade blivit tråkigt med Tyrion Lannister som partner in crime.
Men den karaktären som jag verkligen skulle vilja vara bästa vän med får ändå bli Richard Skiffer från Sanningens svärd-serien av Terry Goodkind.
Varför? Jo, för att vad som än händer och hur illa det än ser ut lyckas Richard alltid komma på en lösning. Han har alltid en idé, är alltid hoppfull och ger aldrig upp. Ni vet en sådan där karaktär som man stör sig på och som bara tar dåliga beslut hela tiden? Richard är aldrig sådan. Han tar inga dåliga beslut, det är bara folket runt honom som gör det. Man kan alltid lita på att han vet vad som ska göras och hade jag varit hans co-kamrater hade jag alltid gjort som han sa. Lätt! 
Dessutom är har han vettiga åsikter, rejäl moral om vad som är rätt och fel, är snäll mot djur, bra på att diskutera och allmänt trevlig. Hur mycket skit folk än hittar på mot honom blir han aldrig bitter heller. Jag hade trivts i hans sällskap och jag hade nog kunnat lära mig ett och annat om hur man behärskar sig och lyssnar på folk haha!
Så ja, Richard får bli min fiktiva bästa vän!
Såhär ser Richard ut i tv-serien Legend of the seeker men jag kan ju lugnt påstå att det inte alls är så jag har sett honom i mitt huvud. Han ser ut som en riktig posterboy här XD
 

Kommentarer

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2013-06-16 10:15:55

Har inte läst den, men sett lite av serien och den gillade jag.

Svar: Jag är på del 21 i de svenska utgåvorna så har några kvar. Pust. Såg ett avsnitt av tv-serien och gillade det tyvärr inte alls men någon gång får jag ta tag i det och se den!
giz.blogg.se

Postat av: 23 minuter

Publicerad 2013-06-16 11:28:52

Tyrion Lannister hade blivit en rolig vän, man hade inte direkt fått en tråkig vardag med honom som sällskap ;) Jag känner dock inte till Richard Skiffer men han skulle säkert också vara en trevlig vän :)

Svar: Haha nej, livet hade blivit oändligt mycket roligare med honom vid sin sida! Det är nog inte så många som har tagit sig igenom hela Sanningens svärd så jag förstår att du inte känner till honom ^^ Men han är en karaktär man inte kan låta bli att tycka om!
giz.blogg.se

Postat av: Ewa K

Publicerad 2013-06-16 11:29:53

Visst är det olika hur man ser en karaktär i huvudet mot hur den skådespelare ser ut som gör rollen på film.

Svar: Ja verkligen! Och det är så tråkigt när skådespelaren inte motsvarar förväntningarna!
giz.blogg.se

Postat av: Freja

Publicerad 2013-06-16 17:11:44

Han låter som material för en riktigt bra vän!

Svar: Haha ja, visst gör han!
giz.blogg.se

Postat av: annelie

Publicerad 2013-06-17 17:17:47

Alexia funderade jag också på, fast jag passar nog bättre med Lord Akeldama =)Richard lät inte så dum heller!

Svar: Haha, ja Lord Akeldama är ju inte helt fel heller. Att man kan prata kursivt bara haha! Men jag håller mig till min Richard ;)
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela