Tips - Reign of fire

Publicerad 2013-08-22 10:12:00 i Allmänt, Dystopi, Filmer, Tips,

Tänkte dela med mig av ett filmtips nämligen action/fantasyrullen Reign of fire (på svenska: Drakarnas rike) från 2002. Denna filmen hade jag aldrig hört talas om förrän pojkvännen rotade fram den i sin filmlåda, detta trots att det finns en massa kända namn med så som Christian Bale, Gerard Butler, Izabella Scorupco och Matthew McConaughey. Stoyrmässigt är filmen ganska rak och det är tyvärr det som gör att den inte blir någon fullpoängare, det hade behövts några vändningar till och den hade mått bra av att vara några minuter längre. Premissen är som sådan att drakar har tagit över världen för ca tjugo år sedan. Vi får följa människornas kamp i askorna efter världens undergång när det försöker överleva, låta bli att bli uppätna eller sönderbrända och försöker utrota drakarna. Filmen utspelar sig i Storbritannien och kretsar kring en liten grupp överlevande med Christian Bale som ledare. Dessa överlevande kommer i kontakt med några amerikanska marinkårssoldater ledda av Matthew McConaughey och därifrån bär det av. Något lame handling som sagt.
Men det är inte därför jag tycker att man ska se Reign of fire. Nej, det är för att de har skapat de absolut bästa drakarna jag nånsin har sett på film och detta trots att den har några år på nacken. Jag som verkligen avskyr filmer som skor sig på specialeffekter kan inte annat än bocka och buga inför dessa realistiska odjur som de har skapat. För det första gillar jag designen på drakarna, inte för häftiga och inte för gulliga utan precis som jag hade tänkt mig en drake. Har sett så många dåliga exempel på drakar att jag blir varm inombords varje gång nån faktiskt lyckas! För det andra är jag ett stort fan av hur mörka och skitiga de har gjort dem, inget blänkande fjäll har inte, detta gör att de smälter in bättre i omgivningen och det syns inte så mycket att de är gjorda i datorn. För det tredje har de lyckats få till det bra när de rör sig både på marken och i luften och när de sprutar eld ser man verkligen hur de har inspirerats av hur en orm sprutar sitt gift. Bra tänkt! Så ta och se Reign of fire bara för drakarnas skull! Om inte annat får ni 1,5h lättsam underhållning!
Svårt att hitta bra bilder på drakarna men här är en iallafall!
 
 

Kommentarer

Postat av: Deng Weng Andersson

Publicerad 2013-08-23 20:47:52

How to exterminate stupidity är en bra bok för bara 149 kronor. http://litenupplaga.se/1198

Svar: Många som pratar om den, ska kolla upp!
giz.blogg.se

Postat av: Hannah Riegel

Publicerad 2013-08-25 06:14:21

How to exterminate stupidity är fantastisk! http://litenupplaga.se/1198

Svar: Ojojoj, många som rekommenderar den, ska kolla upp!
giz.blogg.se

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2013-08-26 19:48:15

Nog för att drakarna lockar efter din beskrivning men skådisarna känns ju helt ok också. Tack för tipset :)

Svar: Ja, det är två bra grejer med filmen ;)
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela