Best served cold av Joe Abercrombie - recension

Publicerad 2013-07-31 09:19:00 i Allmänt, Böcker, High fantasy, Recensioner,

Recension kanske är lögn, snarare lite gnällande och det är ju svårt att kunna uttala sig rättvist när man inte har läst ut boken menmen jag gör ett försök.
 
Jag har ju lagt mig till med 200-sidorsregeln dvs. att om man inte gillar en bok efter 200 sidor ger jag upp. Så var det tyvärr med Best served cold. Tror jag läste 270 innan jag gav upp. Varför? För att Best served cold inte var engagerande för fem öre. 
Huvudpersonen är Monza Murcatto, en ökänd legoknekt som bara älskar en sak i livet, sin bror. När hennes bror blir brutalt mördad och hon själv utsätts för samma mordförsök men överlever, av deras arbetsgivare och aspiranten till makten i landet bestämmer hon sig för att ta hämnd på alla som var inblandade i hennes brors död och det är det boken handlar om. Sju personer ska dö och på sin väg mot hämnd ger sig Monza i lag med en hel hög personer av tvivelaktig karaktär, en nordman som bara vill rentvå sitt samvete, en ex-fånge besatt av siffror, två förgiftare, en kvinnlig torterare och en alkoholist och f.d. kapten. 
Låter ändå som en rättså intressant och spännande handling, eller hur? Det tyckte jag också tills jag började läsa och insåg två saker:
1. Trots att boken är fristående kändes det ändå som att man hade behövt läsa Abercrombies trilogi innan för att hänga med i alla turer.
2. Ingen av karaktärerna är ett dugg intressanta att följa och särskilt inte Monza.

Jag trodde att jag skulle få en olidligt spännande, välskriven historia med en kick-ass kvinnlig huvudperson men det jag fick var mediokert, alldeles för trassligt och totalt ointressant. 
Trist när Abercrombie har blivit så hyllad, ligger överst på alla topplistor överallt (jaja, jag borde slutat gå efter topplistor efter Perumov) och i allmänhet verkar vara en riktigt trevlig kille. 
 
Men nu vet jag ju inte hur boken slutar, eller jo det vet jag för jag läste de sista kapitlen men det kändes tyvärr inte som om jag hade missat något mellan sidan 270 och 700 så även där gick jag bet. Är det någon som har läst hela eller läst något annat av Abercrombie?
 
 

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2013-08-20 23:03:10

Som jag skrivit förut försökte jag läsa Heroes av honom. Men orkade inte ens plöja 200 sidor. Alla karaktärer var så kliché och dialogerna jättetråkiga, klichiga och alldeles för högtravande och melodramatiska... Det kändes som konversationerna hade kunnat vara tagna ur någon av mina så kallade noveller ifrån högstadiet, när man trodde man var tvugnen att skriv apå ett speciellt sätt.
vilket är inte alls vad jag förväntade eftersom han som sagt blivit så hyllad.

Svar: Jag håller tyvärr med helt och hållet. Blev fruktansvärt besviken och börjar undra vad för smak mänskligheten egentligen har...
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela