Bokbloggsjerka #4

Publicerad 2013-07-05 17:38:41 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

Jisses vilken vecka jag har haft! Skulle man inte ta det lugnt på sommaren? Nej, inte för min del som har anmält mig till en massa sommarkurser. Har suttit pall hela veckan med en uppgift och blev inte klar förrän i förgår. Seeeegt!
Därför har jag inte hunnit, läsa, blogga, skriva eller göra nåt annat roligt på hela veckan. Det enda jag har unnat mig är att träna en timme om dagen. Y.A.Y...
 
Hur som helst så hoppar jag på bokbloggsjerkan för denna veckan också för jag gillade frågan.
Nämligen om man läser noveller och vilka favoritnoveller man isåfall har.

Jag läser oftast inte noveller faktiskt. Varför? Jo, för att jag är en såndär person som inte avskräcks av en tegelsten à la 1000 sidor plus utan snarare hoppar jämfota av glädje över att få spendera sååå många sidor i mitt favorituniversum. Noveller är ju ungefär raka motsatsen till det. Så nej, det händer inte så ofta att jag läser noveller.
Men när jag väl läser noveller blir det ofta skräcknoveller, det var någon annan som skrev det också så tydligen är det en trend. Jag tror knappt att jag har läst någon annan novell än just skräck. Kanske någon gammal hästnovell när jag var tolv men det räknas inte.

Så vad läser jag när jag läser noveller då?
Min absoluta favortförfattare i det här fallet (och nästan i alla andra fall också) är H.P. Lovecraft. 
Ni som inte har läst något av honom, gör det! Han är mästare på det onämnbara, det groteska och överjordiska. Expert på att få en att känna sig liten i rymden och förträfflig på att kasta en in i häftiga historier på bara en sida.
Jag har bara läst honom på svenska, tror knappt att jag grejar hans 1800-tals engelska men det är svårt att få tag på honom på svenska. Pojkvännen hittade en samlingsvolym i mintgrönt tyg (?!) när jag fyllde år som har en hedersplats i min bokhylla. På engelska finns det knappt heller en samlingsvolym med allt han har skrivit men de flesta viktiga verk finns i Necronomicon (som finns i den där fina svarta läderinbundna varianten) men ja, att få tag på allt med honom är rejält svårt. 
 
Några favorittexter av Lovecraft:
 
Färg bortom tid och rum är min absoluta favorit än så länge. Heter Color out of time and space på engelska. 
Uppgifter rörande Arthur Jermyn och hans anfäder är en grotesk parodi på Darwin ungefär.
Cthulhu är hans mest kända och även om den inte är min absoluta favorit bör man läsa den. Heter Call of Cthulhu på engelska.

När jag inte läser H.P. Lovecraft läser jag gärna Poe även om jag ibland tycker att han är lite för deppig för min smak. Där Lovecraft pratar "verkliga" ting pratar Poe mer om sinnets fasor.
En favorit av honom är The Tell-Tale Heart.
 

Japp, där var mina två favoritnovellister. Snart ska jag dock ta tag i Conanberättelserna av Robert Howard men eftersom jag inte har läst något av honom innan kan jag inte uttala mig än. 
 
Om någon har något tips på någon annan bra fantsynovellist tar jag tacksamt emot det ;)
 
 

Kommentarer

Postat av: Monika

Publicerad 2013-07-05 19:33:13

Jag älskar också tegelstenar, ju tjockare desto bättre, men jag läser gärna noveller också nu för tiden :)

Lovecraft ska jag ta och kolla upp.

Svar: Tegelstenar är ju helt klart roligare just för att man kan spendera så mycket tid med dem.
giz.blogg.se

Postat av: Tina

Publicerad 2013-07-05 20:40:36

Lovecraft och Poe är klassiker! Du kanske ska våga dig på en modern svensk skräcknovellist: John Ajvide Lindqvist. Lycka till!

Svar: Många gillar ju Ajvide Lindqvist men jag har försökt läsa både Låt den rätte komma in och Människohamn men jag gillade dem helt enkelt inte. Läste inte klart någon. Men kanske borde jag testa någon novell istället. Är kanske mer lagom ^^ tack för tipset!
giz.blogg.se

Postat av: Ewa K

Publicerad 2013-07-05 21:25:10

Gillar också tegelstenar. Men visst var hästnoveller okey på den tiden det begav sig :)?

Svar: Haha hästnoveller var helt klart en hit i tonåren. Ibland rotar jag fram mina gamla hästböcker och blir nostalgisk!
giz.blogg.se

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2013-07-05 21:58:36

Vill gärna läsa Lovecrafts Necromonicon och funderar på att köpa den. Känns ännu mer angeläget nu efter ditt inlägg :)

Svar: Ja, som sagt så finns det ingen direkt samlingsvolym. Necronomicon fortsätter med The Eldritch tales har jag för mig ^^ Men gör det! Man bör ha läst åtminstone någon av honom.
giz.blogg.se

Postat av: Gia - Bokfrossa

Publicerad 2013-07-05 22:47:01

Skulle jag läsa mer noveller är det där nog vart jag skulle börja, Poe har jag läst lite av men Lovecrafts verk har jag i stort sett bara bläddrat igenom lite.

Svar: Gör det! De är ju rätt olika men bra på varsitt håll.
giz.blogg.se

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2013-07-05 23:33:41

Lovecraft och Poe är några jag faktiskt läst noveller av och de är bra :)

Svar: Kul att du gillar dem! Jag är ett stort fan haha!
giz.blogg.se

Postat av: Linda

Publicerad 2013-07-06 08:43:12

Jag har precis köpt en Kobo (eboksläsare) och köpt (vad jag förstår) en samling med alla Lovecrafts publicerade böcker. så efter jag läst ut Snuff så kommer jag sätta tänderna i Lovecraft.
Jag älskar ju cuthulu-kulturen (tack vare alla referenser från color of magic), men aldrig läst herr Lovecraft, så känner att det är dags nu :D

Svar: Oh, vad roligt! Du har många timmar med härlig litteratur framför dig! Ja, alla Cthulhu-referenser är alltid roliga så länge man inte försöker måla varelserna XD
giz.blogg.se

Postat av: Linda

Publicerad 2013-07-06 08:48:10

Glömde tipsa om Neil Gaiman och hans noveller!

Svar: Ah, Neil Gaiman är ju en mästare men jag har aldrig läst något av honom. Visste inte att han skrev noveller. Har du något tips på någon man kan börja med?
giz.blogg.se

Postat av: Bathtubs of liquor (fd. Howhollowheartandfull)

Publicerad 2013-07-06 12:35:07

Lovecrafts noveller är riktigt riktigt grymma. Min absoluta favorit är "The Thing on the Doorstep"

Svar: Hm, den har jag nog inte läst ännu men den finns med i min bok. Får hoppa fram till den! Tack för tipset!
giz.blogg.se

Postat av: Freja

Publicerad 2013-07-07 21:35:11

Jag gillar oxå mina berättelser lååånga, så inga novelltips från mig!

Svar: Haha nej, noveller är verkligen inte för alla :)
giz.blogg.se

Postat av: Magister

Publicerad 2013-08-08 00:54:33

Den här Lovecraftutgåvan är faktiskt komplett vad beträffar hans solo-verk: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1435122968

Svar: Ja, på engelska finns det en del kompletta versioner. Dock tror jag inte det finns någon helt komplett på svenska tråkigt nog.
giz.blogg.se

Postat av: Nymeria

Publicerad 2014-08-19 21:41:01

Gammalt inlägg, men, men. Jag älskar också tegelstenar. Om en bok är bra vill man väl inte att den ska ta slut? Men jag läser noveller ändå. Bra novellförfattare säger lika mycket på 6 sidor som en annan gör på 1000. Måste rekommendera Ray Bradbury. Om du inte läst honom, gör det. Hans novell The Veldt (från novellsamlingen The Illustrated Man, som hela den är fantastisk) är något av det bästa jag läst.

Svar: Ja, de novellförfattare som kan sin sak är verkligen jättebra! Det är antingen eller, tycker jag! Har hört talas om Ray Bradbury men ej läst något av denne, ska kolla upp det dock! Tack för tipset!
giz.blogg.se

Postat av: Nymeria

Publicerad 2014-08-20 22:31:46

Your welcome! Om du känner för att läsa en roman istället för noveller av honom så rekommenderar jag the Martian Chronicles (ingen romanen men en samling berättelser som hänger ihop), Fahrenheit 451 (scifi) och Something Wicked This Way Coms (precis vad det låter som)

Svar: Spännande! Vi får se när det blir tid till honom. Tack för tipsen! ^^
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela