Bokbloggsjerka #1

Publicerad 2013-06-01 19:36:00 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

Jag gör ett försök att ge mig på bokbloggsjerkan för denna vecka. Det handlar om vilket format man föredrar när det gäller böcker; pocket, inbunden, e-bok osv.

Utan tvekan måste jag säga inbundna böcker. Varför? Jo, för att de är så mycket snyggare än alla andra format, de är mer värda och det känns att man läser en bok när man läser en inbunden. Jag förstår alla som säger att de är tunga, tar mycket plats och är dyra men är det inte just det man vill att en bok ska vara? Jag vill att min bok ska vara tung, den ska ta mycket plats, och då pendlar jag ca 4h om dagen så jag vet hur det är att kånka runt på tunga böcker! Dessutom tycker jag det är smidigare när man ligger ned och läser, jag ligger oftast på sidan, för då kan man stödja boken på de hårda pärmarna. Ey! 
Det tråkiga är den stora prisskillnaden mellan pocket och inbundna böcker, ofta uppgår priset på en inbunden bok till tre gånger pocketpriset vilket jag avskyr! Men ibland är det värt att betala mer för att få en riktigt maffig och snygg bok i bokhyllan. A song of ice and fire-serien är ju ett bra exempel på detta! 
Det är också trist att man ibland, särskilt när det gäller engelska böcker, inte kan få tag på dem i nåt annat än pocket. Då gråter man gärna en skvätt av frustration haha!

Om jag inte läser inbundna böcker läser jag gärna på  min iphone eftersom det är smidigt och man har alltid den med sig. När jag har riktigt stora, tunga böcker  tycker jag om att hoppa lite mellan iphonen och boken, till exempel läste jag halva A storm of swords på iphonen innan jag fick tag på den på biblioteket. Mycket smidigt!

Ljudböcker kan fungera på till exempel tåg men oftast tycker jag att det går alldeles för långsamt när jag lyssnar och sen har jag också en tendens till att flyta iväg i mina tankar när jag lyssnar och ibland till och med somna! Nej, inget för mig direkt!

Snyggare än det här i bokhyllan får man leta efter!
 

Kommentarer

Postat av: Ewa K

Publicerad 2013-06-01 22:10:49

Jag gillar också inbundna böcker. Blir fint i bokhyllan.

Svar: Ja! Mycket roligare än pocket!
giz.blogg.se

Postat av: Anna - If you can dream it, you can do it

Publicerad 2013-06-02 08:35:50

ÅH! <3 Håller just nu på med A Storm of Swords, del 1. Har dem tyvärr bara i pocket. (Föredrar också inbundna som du kanske förstår ^^)

Svar: Oh, då har du en riktigt bra läsupplevelse framför dig, enligt mig iallafall! Ja, sådan klassiska stora kända böcker vill man ju helst ha inbundna!
giz.blogg.se

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2013-06-02 09:47:04

Hej!
Svarar lite bättre här, om du inte har läst något av Koontz innan så är böckerna om Odd ganska bra att börja med tror jag. Men Broder Odd är den tredje i serien :). Jag har läst de två första och skrivit om på bloggen :). Den första heter Odd Thomas om du vill börja från början :)

Svar: Ja, men då får jag väl ta mig i kragen och börja läsa dem då! Men jag förstod det som att de var halvt om halvt fristående. Stämmer det?
giz.blogg.se

Postat av: Författardrömmar

Publicerad 2013-06-02 13:14:44

JAg kan inte heller med ljudböcker, kan inte koncentrera mig.
Inbundet och kartonage är favoriter ho mig också, men pocket är bra ibland. Helst vill jag ha böcker med hårda pärmar, speciellt om det är tjocka böcker.

Svar: Ja, det värsta jag vet är att läsa extremtjocka pockets. Började läsa Shantaram en gång för länge sedan men det var svårt att bläddra och texten var ju minimal. Inte kul alls!
giz.blogg.se

Postat av: 23 minuter

Publicerad 2013-06-02 13:16:43

Så snygga serien A song of ice and fire är! Håller med dig om att inbundna böcker är helt klart finare att ha i hyllan än pocket :)

Svar: Ja, synd bara att jag inte fick tag på första delen i samma ljusa upplaga som de andra. Inbundna böcker är ju bokhyllans konungar!
giz.blogg.se

Postat av: Freja

Publicerad 2013-06-02 21:14:07

Inbundna är min favorit med, och pocket om jag har mindre med pengar, eller köper boken först när den inbundna utgåvan är slut. E-böcker och talböcker går bort!

Svar: Man vill ju att det ska se snyggt ut i bokhyllan också och e-böcker och talböcker äger man ju knappt när man köper dem tyvärr...
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela