Bokbloggsjerka #3

Publicerad 2013-06-29 15:24:51 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

Denna veckan hoppar jag på bokbloggsjerkan igen och nu är det bad guys som det gäller. Nämligen vilken bad guy/girl man tycker bäst om och varför.
 
Det verkar som om de flesta andra fått lite problem när de skulle komma på någon men jag har en klar kandidat. Nämligen Sandor Clegane från A song of ice and fire av George RR. Martin (Game of thrones). Han är kanske mer känd under namnet The Hound som från början kommer från hans familjs vapen som består av tre hundar mot en gul bakgrund. Dock kanske hans personlighet kan stämma rätt bra överens med hur en hund ser på världen. Jag vet ju att Martin älskar sånna där metaforer hehe...
 
Varför väljer jag honom då? Jo, för att jag är så förbannat trött på alla bad boys som är skrivna på ett sätt att det är meningen att man ska tycka om dem. Man ska gilla det där mystiska, otrevliga, farliga och jag är så trött på det. Det är alltid så uppenbart, så trist när man sätter in en mörkhårig mystisk snygging som "är bad boy men som egentligen är god". Gah, hatar det!
Vissa som har sett tv-serien skulle kanske skulle kunna säga att Sandor Clegane är lite likadan men det tycker inte jag. För mig är han nästan tvärtom vilket framkommer bättre i böckerna. Han är verkligen arg, han är bitter, han gillar att slå ihjäl folk, han dricker sig stupfull närhelst han kan, han tänker mest på sig själv och på sin plikt (och på att döda sin bror) och han är inte direkt någon vacker person. Svårt att vara det med halva ansiktet brännskadat. I boken är det ännu värre; han ska t.ex. ha någon form av ticks med munnen (tror det är när han antingen ljuger eller blir orolig) och käkbenet ska även synas. Yummie...
Så nej, ingen snygg främling där inte. 
Men grejen med Sandor Clegane är att han har sin egen uppfattning om vad som är rätt eller fel. Och ibland, inte ofta men ibland, dyker det fram någon ångerfull sida av honom som gör att han faktiskt kan verka riktigt ödmjuk. Jag tror att han har en rejäl strid inom sig som ges bränsle av att ingenting i världen någonsin har varit gott mot honom men egentligen är han nog en rätt schysst person. Han gör det han ska när han måste men gör ingenting bara för att vara elak (även om många tror det). Hans sätt att vara mot Sansa och senare även mot Arya vittnar om det. Precis som en hund är han snäll mot de som är snälla tillbaka, han lyder sin "husse" utan att ifrågasätta men bits om någon kommer för nära. 
 
Sedan gillar han att prata i metaforer som:
 
"A hound will die for you but never lie to you."
"Paint stripes on a toad doesn't make it a tiger."
 
När vi ändå pratar metaforer så gillar han att ge folk smeknamn. Som att han kallar Sansa för Little Bird och Arya för Wolf Bitch. Mycket roligt att läsa tycker jag!
 
Ett citat som jag tycker passar väldigt bra in på honom som karaktär:
"I'm honest. It's the world that's awful."
 
Japp, nu börjar jag nörda in för mycket här känner jag. 
Avslutar med en bild på Rory McCann som spelar honom i tv-serien.
 

Kommentarer

Postat av: Monika

Publicerad 2013-06-29 16:44:37

Det där är en riktigt osympatisk bad guy :)

Svar: Tycker du? Jag tycker att han är rätt sympatisk ibland medan i nästa stund bara vara elak.
giz.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-06-29 18:59:11

Jag har inte läst (eller sett) Game of Thrones, men håller med om att det är tråkigt med de där bad boys som beskrivs så att man ändå ska tycka om dem...

Svar: Ja, man blir ju så trött på det! En ond människa är ju ond även om denne ser bra ut. Orkar inte med det när det är så uppenbart :/
giz.blogg.se

Postat av: Helena, MsHisingen

Publicerad 2013-06-29 19:05:29

Jag gillar The Hound, tror att det finns en del bra sidor hos honom precis som du har skrivit.

Svar: Ja, ingen person är ju alltigenom ond, ingen föds ond utan alla har sina motiv och historia. Sandor Cleganes historia hade jag gärna velat höra mer om. Hade dött för en POV med honom ;)
giz.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-06-29 21:46:05

Känner inte till den här karaktären, men han låter som en riktigt bad guy.

Svar: Ja, han är riktigt skön ^^
giz.blogg.se

Postat av: Sanna

Publicerad 2013-06-29 23:12:05

Håller med - för mycket jamsande med ohyfsade bad guys!

Svar: Helt klart! Bra att någon håller med mig.
giz.blogg.se

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2013-06-30 09:47:02

Kan bara hålla med. Han är en härlig bad guy som står för sina åsikter och val :-)

Svar: Ja, verkligen. En mycket välskriven och genomtänkt karaktär.
giz.blogg.se

Postat av: 23 minuter

Publicerad 2013-06-30 11:52:28

Gillar oxå The Hound, han är verkligen en komplex karaktär och jag gillar hans elakhet kombinerat med den där ödmjukheten som du beskriver :)

Svar: Exakt. Det är ju det som gör honom så intressant.
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela