Udda verklighet av Nene Ormes - Recension

Publicerad 2013-06-27 10:48:31 i Allmänt, Böcker, Recensioner,

Då har jag nog läst min första svenska urban fantasy. Hur många finns det egentligen? Inte särskilt många kan jag tänka mig vilket gör det desto roligare att någon faktiskt vågade.

Udda verklighet är skriven av Malmöbon och sf-bokhandelsanställda Nene Ormes och boken är den första i serien om De sära. Udda verklighet handlar om den typiska malmöbon med det konstiga namnet. Udda heter hon och hennes vanlighet består av att hon bor i lägenhet, jobbar som telefonförsäljare/undersökare och gillar att hänga på caféer. Något som inte är så vanligt är att hon drömmer sanndrömmar, även om dessa sanndrömmar inte i sig är så verkliga. De handlar om människor med märkliga förmågor, som försvinner ned i stadens kloaker och upp i Turning Torso, som kan förvandla sig till fåglar och hundar och när Uddas bästa kompis tillika pojkvän (även om hon inte ser det på det sättet) Daniel försvinner på grund av hennes drömmar kastas hon direkt in i den andra världen när hon måste rädda honom.

Yep, yep där har vi en resumé av vad Udda verklighet handlar om och visst är det en spännande värld Ormes har konstruerat. Med hamnskiftare, orakel och varulvar och ett gäng andra varelser med förmågor. Hennes värld ligger som en genomskinlig slöja över det välkända Malmö, precis så att man skymtar den men ändå inte. Den andra världen är genuint uppbyggd med hierakier och komplexa lagar, Ormes har verkligen tänkt till när hon har skapat sin värld. Här lämnas inget åt slumpen!
Och ja, jag kan inte annat säga än att jag gillade boken. Även om Ormes har ett ganska intetsägande sätt att skriva blir jag engagerad i Udda, hennes beslutsamhet när det gäller Daniel i kombination med hennes rädsla för verkligheten som uppenbarar sig för henne gör att man känner med henne och vill lika mycket som henne. Hela boken präglas av hennes oro för Daniel och till slut är man själv lika orolig.
Förutom Udda och Daniel är det främst en annan karaktär som nästan är mer intressant och det är Hemming som är hamnskiftare eller nåt åt det hållet (han kan förvandla sig till fågel hur som helst) med ett extraordinärt utseende i form av blek hy och blekt hår, jag kommer genast att tänka på Howl i det levande slottet (filmen)! Han får jag inte riktigt rätt på, vill han Udda gott eller har han något eget syfte? Vad driver honom överlag och hur har Udda påverkat hans liv? Jag vill gärna veta mer om honom, det kanske kommer?
Ormes håller annars spänningen uppe genom hela boken, det är inga tråkiga avsnitt utan full fart hela tiden och detta utan att boken känns stressad. Den är ju inte så tjock men tvärtemot hur jag brukar känna när det gäller tunna böcker känns den här precis lagom lång. Man hinner komma in i den och tempot hålls uppe hela tiden utan stressmoment. Trevligt som omväxling! Det visar ju på att så länge författaren vet vad hon/han gör spelar längden ingen större roll.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att Udda verklighet håller vad den lovar, den beskriver en udda verklighet och Ormes har gjort en stark debut. Jag ser fram emot att få följa Udda vidare i henns upptäckande av den andra världen!