Tematrio - avbruten läsning

Publicerad 2013-11-13 11:12:57 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

För första gången hoppar jag på Lyrans Tematrio. Denna veckan handlar det om tre böcker man inte orkat läsa klart. Det finns ju tyvärr en del.

När jag läser använder jag den s.k. 200-sidorsregeln som innebär att jag alltid läser 200 sidor i en bok oavsett om jag gillar den eller inte. Om jag inte skulle börjat gilla den vid sidan 200 lägger jag ned den och tar någon annan bättre bok istället. Det är en väldigt bra regel för, ärligt talat, har man inte gillat en bok efter 200 sidor kommer man troligtvis inte att gilla den alls.
 
Så, mina tre oavslutade böcker:
 
1. Elantris av Brandon Sanderson: jag vet inte varför jag inte gillar Sanderson, det här gick bara inte trots att den hade alla förutsättningar till att bli bra. Jag hann helt enkelt inte bli tillräckligt engagerad av karaktärerna och världen innan jag la ned boken.
2. Best served cold av Joe Abercrombie: så pepp jag var på denna boken efter alla lovord man hört om Abercrombie men tyvärr blev jag gravt besviken. Det som jag trodde skulle vara bra var bara väldigt oengagerande. Läs vad jag tyckte här!
3. Historikern av Elizabeth Kostova: vet jag inte riktigt varför jag inte har läst klart. Jag började läsa den när den kom ut och gillade den skarpt men av någon anledning fortsatte jag inte och sen dess har den bara stått i bokhyllan. Jag borde verkligen ta tag i denna ordentligt!
 

Kommentarer

Postat av: C.R.M. Nilsson

Publicerad 2013-11-15 09:37:49

När jag var barn sa skolbibliotekarien till mig att en alltid skulle ge en bok 50 sidor på sig. Har den inte kommit igång då, då kan en lägga den ifrån sig. Idag håller nog inte tipset eftersom så många böcker har en startsträcka på 100-150 sidor.

Svar: Haha nej, 50 sidor är inte mycket att tala om. 200 är rätt lagom tycker jag!
giz.blogg.se

Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Publicerad 2013-11-15 10:42:36

200-sidorsregeln var ju en idé. Jag strävar mot att fixa tre på tre den här gången.


Svar: Ja, den regeln tycker jag är bra! 200 sidor kan man alltid ge en bok.
giz.blogg.se

Postat av: Vampyrbloggen

Publicerad 2013-11-28 21:20:04

Historikern är verkligen en av mina favoritböcker! Riktigt, riktigt bra! :-) Tycker verkligen du ska ge den en chans till!

Svar: Ja, jag tror också att jag kommer att gilla den, vet inte varför jag slutade läsa den :O
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela