The mortal instruments - recension

Publicerad 2013-11-23 21:18:00 i Allmänt, Filmer, Recensioner, Urban fantasy,

Den senaste tiden har det blivit en hel del filmtittande som följd av att studierna har lugnat ned sig för ett tag. Roligt! Därför kommer det bli några lite kortare inlägg med tankar om filmerna jag sett.
För några dagar sen såg jag The mortal instruments som kändes ungefär som en blandning av Resident Evil och Twilight fast något bättre. Jag har inte läst boken, har dock lånat hem den så nu ligger den och väntar på att jag ska avsluta Sanningens svärd.
Men filmen alltså. Stort plus för effekterna, och för en hel del någorlunda okända skådisar vilket gör att det känns mer äkta. Antar att Lena Headey är den som är mest känd, egentligen. 
Jag gillar Lily Collins, för att hon ser awesome ut utan att se för "hej-jag-är-en-amerikansk-tonårsskådis" ut och jag älskar Lena Headey, särskilt när hon får spela ass-kicking-morsa (som i Sarah Connor Chronicles, mumma!) och Jamie Campbell Bower är skitsnygg. Det har jag tyckt sedan jag såg honom i Sweeney Todd. Fantastiskt med tanke på att jag inte brukar tycka att folk under 40 är så särskilt snygga. 
Hur som helst, filmen. Ska jag vara ärlig så var den inte så värst engagerande, underhållande ja, men inte engagerande. Tyvärr. Jag tror det är själva storyns fel. Har vi inte redan hört historien om tonårstjejen som är speciell och upptäcker en dold värld med en farlig kille i? Typ tusen gånger. Gäsp. Det som Mortal Instruments har som de andra liknande filmerna inte har är återigen Lena Headeys karaktär och även Collins kompis Simon spelad av Robert Sheehan (och framtida kärlekstriangel antar jag om vi ska följa konceptet) som faktiskt är lite nytänkande. Snäll och söt hipster. Like it! 
Förutom en något svag plot så tror jag att The mortal instruments ändå representerar boken bra, vad ska man göra med handlingen liksom? Efter grundförutsättningarna tror jag att alla inblandade har gjort en så bra film som det går att göra med bakgrundsmaterialet, sen att jag är kinkig med klichéartade plots är en annan femma. The mortal instruments är en bra film som är både spännande och välgjord men min personliga åsikt är ändå att den här sortens historier känns lite utjatade. Däremot skulle det inte förvåna mig om jag gillar boken. Det ska bli spännande att se!
Vad är grejen med kläderna de måste ha på sig för övrigt? Ser för jävligt ut!
 

Kommentarer

Postat av: Varga

Publicerad 2013-12-02 14:34:41

Åh, jag håller med dig verkligen, typ precis så jag tänkte när jag såg filmen :p Och på riktigt, what's up med de skyhöga klackarna speciellt?! Vem kan slåss i sånt liksom?

Svar: Haha, ja jag hatar sånt! Precis som när alla kvinnor har nedsläppt hår överallt. Alla tjejer med långt hår vet att så fort man ska göra nåt vettigt åker det upp. Störigt!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela