Bokbloggsjerka #7

Publicerad 2013-10-11 18:51:00 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

I helgen är det dags för en bokbloggsjerka igen. Det var länge sen nu!
 
Frågan denna veckan är: 
Finns det någon karaktär/ några karaktärer som du kan känna igen dig i?
Vem/vilka i så fall och på vilket sätt?
 

Kul och mycket svår fråga. Jag kan identifiera mig med många karaktärer men samtidigt inte identifiera mig helt och hållet med någon. För det mesta kan man ändå hitta några drag i varje karaktär som man faktiskt känner igen sig i. 
Men om jag ska fundera på några som jag känner igen mig i lite mer än andra får det nog bli utan inbördes ordning:
 
Arya Stark för att hon är precis som jag var i hennes ålder. Pojkflicka som inte hade någon lust att följa normen utan gjorde det hon ville utan att bry sig om vad någon annan tyckte. Men hon har lite mycket eld i sig för att vara jag till hundra procent.
Katniss Everdeen för att hon biter ihop, tar skiten som en man (?) och går sin egen väg. Även om jag tycker att hon är lite tjockskallig ibland. Lite för arg och bitter för att vara mig helt och hållet. Tror jag.
Miranda Vikner från boken jag läser nu. För hennes medkänsla för djur och sätt att förhålla sig till naturen. Men nog är hon lite väl egoistisk och förblindad av sina egna fördomar ibland. 
 
Brienne of Tarth för att hon vet hur det känns att inte passa in och känna det som om man bara här för att andra ska få skämta om en, (haha nu lät det helt superdeppigt, riktigt så illa är det inte) och dessutom gör hon sitt bästa i alla situationer. Men jag är inte riktigt familjär med hennes absoluta hederskänsla. Jag tycker att hon är för ärofull för att vara jag fullt ut. 
Hm, där var några stycken. Inser att det nog inte är helt svårt att se ett mönster haha! Hoppas alla andra ser mig så nu också och inte bara jag själv... 
 

Kommentarer

Postat av: Monika

Publicerad 2013-10-11 19:58:50

Arya ja, jag var också en pojkflicka när jag var mindre, det fanns bara pojkar att leka med där jag bodde :) Men jag var inte alls lika modig som hon...

Svar: Nej, så värst modig är man kanske inte, fast det finns ju olika sorters mod å andra sidan ;)
giz.blogg.se

Postat av: Ewa K

Publicerad 2013-10-11 20:07:13

Tror att du gillar att gå din egen väg. Stämmer på mig också, men jag valde Pippi Långström. Kanske på grund av ålder :).

Svar: Vilkens väg ska man gå om inte sin egen? Ja, Pippi är ju helt klart en stark karaktär, lite för galen för min smak bara ;)
giz.blogg.se

Postat av: Sara Pepparkaka

Publicerad 2013-10-11 20:41:29

Det blir till att önska sig en rustning i julklapp? :)

Svar: Haha! Får börja med ett svärd tror jag. Har ju redan hästen...
giz.blogg.se

Postat av: Mia Eggimann

Publicerad 2013-10-11 20:48:19

Ja det var starka och självständiga tjejer,låter toppen.
Mia

Svar: Ja, självständig och stark försöker man ju vara iafal :)
giz.blogg.se

Postat av: Helena, MsHisingen

Publicerad 2013-10-11 22:01:30

Starka tjejer du valt. Det är mer sådan jag vill vara än jag verkligen är, är jag rädd...

Svar: Jo, det är ju inte säkert att alla andra ser mig så men man kan ju hoppas ^^
giz.blogg.se

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2013-10-11 22:07:46

Spännande karaktärer du känner igen dig i! :)

Svar: Haha, jag känner mig lite präktig men vafan, man ska ju skriva om de man själv känner igen sig i, inte de man tror andra tycker man passar som.
giz.blogg.se

Postat av: Jennah

Publicerad 2013-10-12 12:28:21

Det var ju några stycken du hittade ändå :)

Svar: Absolut! Efter mycket tänkande :)
giz.blogg.se

Postat av: Ugglanoboken

Publicerad 2013-10-12 15:56:23

Arya Stark är en cool karaktär!

Svar: Det är hon verkligen!
giz.blogg.se

Postat av: Sanna

Publicerad 2013-10-12 16:39:34

"Tar skiten som en man" - är det inte oftast kvinnor som får ta en jäkla massa skit och bara bita ihop och komma över det? ;)
Jag skulle gärna ha mer hjältedrag i mig men är nog i ärlighetens namn mer som Pippis häst än som Pippi, om man säger så.

Svar: Tja, jag tror nog att de flesta får ta skit i någon mån frågan är hur man hanterar det ;) Haha så värst hjältemodig kanske man inte är men man kan väl få försöka!
giz.blogg.se

Postat av: Anna - Bokbabblaren

Publicerad 2013-10-12 19:52:41

Arya har jag också med! Brienne och Katniss är också väldigt tuffa. Riktigt bra kvinnliga förebilder allihop. :)

Svar: Ja, det tyckte jag verkligen! Präktig jag känner mig haha!
giz.blogg.se

Postat av: Anna - Annas Bokhörna

Publicerad 2013-10-14 11:00:35

Ja, pojkflickan som går sin egen väg är personlighetsdrag som även jag känner igen mig i!

Svar: Eller hur! Palla vara tjejen som skriker för en spindel lix.
giz.blogg.se

Postat av: Freja

Publicerad 2013-10-14 20:21:01

Att hitta en karaktär som helt stämmer överens med en själv tror jag är omöjligt, även om författaren skrivit om en själv. Att däremot hitta drag i olika karaktärer, goda som dåliga, som en känner igen i sig själv, det gör läsningen trevligare!

Svar: Jag håller helt med, det är alltid något som inte stämmer med en själv. Men det är såklart det som är kul också!
giz.blogg.se

Postat av: Molly Rodin

Publicerad 2013-10-16 20:52:33

Åh vad jag älskar Katniss. Hon är lite som en hjälte för mig haha. Tänker jag på henne tänker jag på styrka, kan vara bra när något är jobbigt

Svar: Ja, hon är en riktig kämpe, även om hon är lite väl envis ibland ^^
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela