Särskild av Nene Ormes - recension

Publicerad 2013-10-15 12:10:00 i Allmänt, Böcker, Recensioner, Urban fantasy,

Andra delen av svenska Nene Ormes serie om det sära Malmö har legat och gnagt i bakhuvudet på mig ett tag nu och till sist var det dags att ta tag i den. Den första delen Udda verklighet hittar du här!
Udda (ja, huvudpersonen heter så) har inte haft några verklighetsdrömmar sedan hennes vän Daniel kom tillbaka i början av sommaren och nu är det Malmöfestival och henns drömmar kommer tillbaka. Med drömmarna kommer hotet och förvecklingarna med de sära med den stilige Hemming i spetsen men även en hel del andra intressanta förmågor introduceras i denna boken. Lodjur, eld, hundar, lots är bara några stycken.

Det känns som om Ormes har fått bättre självförtroende i andra boken. Hennes språk flyter bättre och hon tar ut svängarna mer i ordval och metaforer. Det gillas!
Överlag gillar jag Särskild bättre än Udda verklighet, kanske främst för att alla introduceringar och förklaranden redan är avklarade i den första boken. Nu vet man att det finns ett annat Malmö, Udda vet det också och hon vet varför hon drömmer. Skönt! I Särskild trappas tempot upp och handlingen skrider framåt utan hinder. Jag kan identifiera mig mer med Udda som en tjej som försöker bestämma sig för hur hon vill leva sitt liv, i förra boken kändes hon mer trist men allteftersom hon får bättre koll på de Sära och sig själv blir hon mer och mer intressant.
De andra karaktärerna får också mer plats, man lär känna Hemming och Oraklet mycket bättre, börjar förstå hur världen fungerar.
Jag tycker att Ormes fängslar en mer och mer, Udda verklighet var bra men kändes ändå något tafatt, Särskild känns mer mogen, mer självsäker vilket gör att jag fastnar bättre för denna delen. Om Ormes fortsätter i denna stilen fortsätter jag läsa!
Det tråkiga med boken är att det faktiskt inte händer så mycket. Det är festival och en mängd karaktärer introduceras men så mycket mer vet jag inte om det händer. Jag hade gärna sett en längre bok med mer händelser. Särskild känns som en upptakt till något men det kan också vara så att man är skadad av alla högtravande fantasyböcker där hela världen ska vändas uppochner för att någon handling ska kunna utrönas. Ormes starka sida är ändå kombinationen vanlig bok, vanligt liv med något annat, en udda verklighet helt enkelt.