A-Ö lista

Publicerad 2013-09-07 21:56:00 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

 
Jag hittade den här listan hos Boktycke och gillade frågorna så svarade själv!
 
Author you’ve read the most books from:
Terry Goodkind ligger nog bra till med 22 böcker än så länge. Har läst en jäkla massa Clive Cusslers också men inte såå många.
 
Best Sequel Ever:
Philip Pullman - Den skarpa eggen är en fantastisk fortsättning på en fantastisk trilogi.

Currently Reading:
Sanningens svärd Del 22 av Terry Goodkind samt The dragons path av Daniel Abraham

Drink of Choice While Reading:
Te! Te, te, te! Inget är bättre än te. Jo ett glas rött om jag orkar, eller en campari, men oftast blir det te.

E-reader or Physical Book?
Fysisk bok. E-böcker är för töntar!

Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School:
Hm. Peeta Mellark kanske? 

Glad You Gave This Book A Chance:
Harry Potter. Var väldigt skeptisk till en början. Det gick över.

Hidden Gem Book:
Ögat över månskäran av Libba Bray är lite udda men riktigt bra. YA-bok visserligen men tycker den funkar för äldre också. Läste dem när jag var runt 20.
Can't wait to get to heaven av Fannie Flagg är visserligen ingen fantasy men en riktigt bra bok bara.

Important Moment in your Reading Life:
När jag läste ut Harry Potter och Fenixordern på engelska och insåg att jag klarade av att läsa på engelska. Vilken värld som öppnade sig!

Just Finished:
The Doomsday Vault av Steven Harper och A feast for crows av George RR. Martin

Kinds of Books You Won’t Read:
Det där svenska deckarundret är verkligen ett under att någon läser. Jag gör det då rakt inte.

Longest Book You’ve Read:
A storm of swords är nog personbästa där. Vad jag kan komma på just nu.

Major book hangover because of:
Förutom hela A song of ice and fire-serien tror jag att det var Profeternas palats av Terry Goodkind samt The name of the wind av Patrick Rothfuss som jag sist gick runt som i en dimma ett tag efter att jag hade läst.

Number of Bookcases You Own:
Ca tio hyllplan.

One Book You Have Read Multiple Times:
Sagan om ringen-trilogin.

Preferred Place To Read:
I fåtöljen/ i soffan.

Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read:
Some believe it is only great power that can hold evil in check. But that is not what I have found. I have found that it is the small every-day deeds of ordinary folk that keep the darkness at bay. Small acts of kindness and love. 
- Gandalf
 
Reading Regret:
Nick Perumovs Svärdets väktare-serie. Jag läste två delar och fattade inte alls grejen. Nu ligger den och gnager i bakhuvudet. Vill avsluta påbörjade serier, hur dåliga de än är...

Series You Started And Need To Finish(all books are out in series):
 Eragorn-serien. Imperiets Dotter. Sanningens svärd (jaja, jag håller på!), Artemis Fowl. 

Three of your All-Time Favorite Books:
A song of ice and fire. The name of the wind. Trilogin om Arn.

Unapologetic Fangirl For:
Fangirlar inte så mycket men antihjältar och fair maidens spelar fint på mina strängar. Men det är en fin gräns innan det blir för löjligt så det händer inte så ofta. Kanske är därför jag gillar det när det väl skrivs på ett bra sätt. Hm...

Very Excited For This Release More Than All The Others:
The winds of winter!! Och sista delen i The name of the wind så jag kan läsa hela trilogin ordentligt.

Worst Bookish Habit:
Läser för fort när jag tycker nåt är bra.

X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book:
Riket vid vägens slut av Jan Guillou

Your latest book purchase:
Hehe, inget skoj alls. Introduction to ore-forming processes. Men skönlitterär bok var The Red Knight av Miles Cameron.

ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late): 
Jag läste Betvingade av Simona Ahrnstedt väldigt sent en natt.

Ålder då du lärde dig att läsa:
Typ 7? 

Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår):
Castle of Otronto är nog äldst tätt följd av Jane Austen, Lovecraft och Conan-boken.

Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst):
Hade tänkte läsa 2312 av Kim Stanley Robinson men lånade hem Nattens cirkus av Erin Morgenstern så den prioriteras nog först.
 
 

Kommentarer

Postat av: Astrid Ahlberg

Publicerad 2013-09-08 13:07:52

Så mycket som du hinner läsa är det tur att du kan läsa snabbt... Håller fullkomligt med om det där med e-böcker kontra riktiga böcker! Minns fortfarande känslan jag hade som barn när jag fick nya böcker i julklapp/födelsedagspresent. Den finns kvar, fast nu köper jag själv :)

Svar: Ja, riktiga böcker är ju verkligen hela grejen!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela