Game of thrones - Two swords

Publicerad 2014-04-08 21:46:02 i Allmänt, High fantasy, Reflektioner, Tv-serier,

 Jaha, då var måndagarna spikade ett tag framöver i med att Game of thrones hade premiär i söndags. Givetvis var jag superpeppad så jag kunde inte hålla mig längre än till måndag morgon innan jag var tvungen att se det.
 
Överlag tyckte jag det var ett bra inledande avsnitt även om jag blev lite förvånad över prologen med Tywin Lannister innan titellåten drog igång. Dock en bra övergång från förra säsongen, så att ingen glömt bort vem som är Westeros numera enda ledare.
 
Jag gillade att det verkade som om de dragit upp tempot gentemot de tidigare säsongerna. Om det fortsätter så får tiden utvisa men i det här avsnittet var tempot skyhögt jämfört med många tidigare avsnitt. Vi hann med att introducera Oberyn Martell, dessutom fick han ganska många minutrar, få följa i stort sett alla karaktärerna (utom Bran då, vilket var trist men, what to do, vi är ju rätt långt fram i hans historia allaredan) och även öppna upp för en hel del nya vinklingar hos karaktärerna. Till exempel fick vi ju se att Daenerys har lite uppfostringsproblem med sina drakar samt att Jaime har lite problem med sitt nyvunna samvete och till sist fick vi följa Arya och Sandor som numera har tagit över rollen efter Jaime och Brienne som seriens radarpar. Just Arya kommer att bli väldigt intressant att följa i den här säsongen eftersom hon nu är på väg in i min favoritdel med henne. Hon och Sandor är så otroligt lika på många sätt och de kompletterar varann så bra (men på ett underligt sätt), det är ju till och med så att man kan skratta lite när de levererar giftiga repliker till varandra. 
Det märks verkligen att det är en ny era som tar sin början i serien, vilket är skönt för jag var ärligt talat rätt trött på Robb och Co. Det ska bli intressant att följa hur Jon hanterar sin återvändo till Castle Black utan Mormont, hur Jaime hanterar återkomsten till Kings Landing och sin syster med bara en arm, hur Sansa och Tyrion kommer att intragera med varandra och med alla andra runtomkring dem och vad Daenerys ska göra när hennes drakar växer sig allt större. 
Det är dags för ett nytt kapitel och det ser vi fram emot!
Sluta tjura, kvinna! säger Jaime
 

Kommentarer

Postat av: Anna - Bokbabblaren

Publicerad 2014-04-09 07:07:54

Ugh, fy fasiken vad Cercei bitchade! Anklagar honom för att inte ha varit där när han var tillfångatagen och sen bara: "I don't know what you wantet because you weren't here!" ... ååh.

Men det var ett riktigt bra avsnitt, har en känsla av att den här säsongen kommer bli bäst hittills, och då tycker jag ändå säsong tre var asbra! :D

Svar: Jag tror med det för det känns som om de har ökat tempot, vilket är bra!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela