Tips - Godchild

Publicerad 2014-04-25 09:15:00 i Allmänt, Manga/Anime, Tips,

Jag tänkte att jag skulle tipsa om något ovanligt för min blogg. Nämligen en mangaserie!
Jag läser en del manga, främst när jag var lite yngre men även nuförtiden och även om det finns mycket skitmanga så är "genren" lite väl nördstämplad enligt mig. Jag har mina favoriter som både har en bra historia och som är snyggt tecknade, alltså som vilket seriealbum som helst.
Min absoluta favoritserie är tecknad och skriven av japanskan Kaori Yuki och heter Godchild. Den utspelar sig under den viktorianska eran i London (bara där blev jag fast) och handlar om unge Greven Cain Hargreaves, hans betjänt Riff och hans tioåriga halvsyster Marie. Baler, anseende, stiliga män och undersköna damer är bakgrunden i historien men låt er inte luras av det oskyldiga yttre för Godchild är en riktigt morbid och mörk serie som emellanåt blir riktigt otäck. Cain har med sin familjs dunkla och blodiga förflutna en förmåga att hamna mitt i underliga mordhistorier och andra obskyra händelser som man får följa i åtta volymer. Volymerna är i princip fristående men som en röd tråd genom dem löper historien om Cains förflutna och hans familj som hemsöker honom både i tankarna och i verkliga livet. 
Godchild är en mycket vacker men hjärtskärande sorglig historia som gränsar till steampunk (utan att för den delen vara det) och även om man inte behöver så rekommenderar jag att man läser alla delarna. Slutet är fenomenalt!
Dessutom är Yukis tecknarstil en fröjd för ögat i sig. Det är klassisk manga med stora ögon och lolitainspirerad stil med mycket rosetter, spetsar och vackra kläder. Så gillar man inte historien kan man gott läsa den bara för tecknarstilen!
Cain och Marie
 
Förutom de åtta delarna i Godchild finns ytterligare fem volymer kallade The Cain Saga som utspelar sig före delarna i Godchild. Dessa har jag inte läst men planerar att göra det så fort jag får tummarna ur och köper dem. Det åtta delarna i Godchild finns översatta till svenska men jag skulle verkligen rekommendera att läsa dem på engelska (eller japanska om man nu reder ut det) för den engelska volymen är både större och såå mycket vackrare.
 Cain och Riff
 

Läser ni manga?
 

Kommentarer

Postat av: Nike

Publicerad 2014-05-11 22:41:02

Åh, tack för tipset! <3

Jag har aldrig läst manga (förutom nån gång i tonåren när jag lånade Love Hina av nån kompis...) men jag har tittat på en hel jäkla massa anime, och häromveckan liksom bara råkade jag gå jag med i den lokala mangaföreningen. ...så jag tänker att det kanske är dags att läsa lite manga nu, hähä.

Svar: Haha, då är det nog dags att du läser någon serie ;) Det finns så mkt dåligt bara, precis som med anime såklart men Godchild sticker ut tycker jag. Snyggt tecknat, kuslig stämning och bra handling. Säg gärna vad du tycker om du läser den ^^
giz.blogg.se

Postat av: Chamilla Magnusson

Publicerad 2015-05-25 22:39:23

Jag fullkomligt ÄLSKAR denna serien!!!
Jag sträck läste dessa böckerna som tonåring och kan fortfarande plocka fram dem, läsa lite eller bara bläddra för att titta på bilderna. Och som jag hoppades och som jag bölade i slutet. Mamma trodde något hemskt hade hänt och när jag väl fick berättat vad tittade hon bara på mig och skakade på huvudet som "Vad ska jag göra åt dig?". :D

Jag har två hela hyllor som är tillägnad mina manga böcker. Annars läste jag mer via datorn men vilka sidor kommer jag inte ihåg i daxläget. Jag tror jag ska sidans adress sparade i min lilla rödsvarta bok någonstanns i flyttrörarn...
Ja och så har jag lånat några få från biblan. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela