3 på 3-utmaning!

Publicerad 2014-08-09 09:40:00 i Allmänt, Böcker, Paranormal,

Pocketlover anordnar varje år en utmaning kallad 3 på 3. Den innebär att man i sep-nov ska läsa tre böcker på valfritt tema. I år tänkte jag vara med och mitt tema kommer givetvis vara fantasyrelaterat, om än lite tillskruvat. Jag funderade på t.ex. 3x Jules Verne eller 3x Steampunk men jag kände ändå att jag ville testa något nytt så det fick bli... 
 
*trumvirvel*
 
Vattenvarelser!
 
Japp, du läste rätt, det är dags att jag bekantar mig med den här genren och efter en hel del efterforskningar har jag kommit fram till tre böcker som jag tycker passar. Som med all fantasy blir det alltid till att sålla bort all klyschig YA och Paranormal Romance för att hitta de riktiga fina godbitarna. Jag känner nämligen inte för att läsa enbart om förälskade sjöjungfruar utan är på jakt efter de lite mer udda och djupare (höhö) texterna. Till slut föll valet på följande tre titlar:
 
In Great Waters av Kit Whitfeild. Jajjemän, denna har jag kikat på länge och av de böcker inom genren jag tittat på verkar denna sticka ut mest.
The Brides of Rollrock Island av Margo Lanagan. Som verkar vara lite halvkuslig och psykologisk med ett vackert språk såvitt jag förstår.
Monstrous Beauty av Elizabeth Fama. Den bok som verkar vara mest ordinär av de tre men ändå tillräckligt bra för att jag ska ge den en chans! Och omslaget sen!
Vad tror ni? Verkar mina val bra? Ska ni själva vara med i utmaningen?
 

Kommentarer

Postat av: Anna - Bokbabblaren

Publicerad 2014-08-09 19:15:00

Spännande tema! Känner inte till någon av dem, men det blir kul att se vad du tycker om dem. :3

Svar: Ja, jag är själv rätt nöjd med det ^^ Nej, jag vet ingen som har läst dem (mer än In great waters) så det ska bli väldigt spännande!
giz.blogg.se

Postat av: Lena

Publicerad 2014-08-09 20:55:11

Spännande att testa något nytt! För mig blir det 3x Per Anders Fogelström och del 2,3 och 4 i stadsserien.

Svar: Ja verkligen! Om man nu ändå ska utmana sig är det ju lika bra att ta nåt man inte är van vid ^^
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela