Bokbloggsjerka #6

Publicerad 2014-01-17 22:13:27 i Allmänt, Reflektioner, Tv-serier,

Dags för bokbloggsjerk igen. Woho! Det var längesen och ja, tentorna är gjorda så nu har jag äntligen tid.
 
Denna veckan handlar jerkan om:
 
Vilken är den absolut bästa tv-serie/film du har sett i din genre? 
 
Jag gillar ju självklart Game of thrones (vem gör inte det?) men just nu är jag helt fast i en annan tv-serie. 
Nämligen Doctor Who!
För er som missat denna fantastiska tv-serie summerar jag handlingen litegrann.
Doctor Who (som för övrigt funnits sedan 60-talet) handlar om karaktären The Doctor. Han är som en människa fast egentligen är han en Time Lord från planeten Gallifrey. Han har två hjärtan och är 900 år gammal. Istället för att bli gammal genomgår han cykler där han när varje cykel närma sig sitt slut regenererar sig. Det innebär att alla atomer i hans kropp byts ut och han ändrar utseende och personlighet men behåller alla minnen. Han har ett rymdskepp som ser ut som en Police Box från 50-talet men är gigantiskt på insidan och kallas för TARDIS (Time And Relative Dimension In Space). TARDIS kan färdas till alla platser och alla tidpunkter i universum (sug på den!). Med sig har han olika människor eller följeslagare som också varierar och oftast är lika intressanta som Doktorn själv. 
Tennant i sin TARDIS
 
Doctor Who är en tv-serie som är fantastiskt rolig och fruktansvärt sorglig och hjärtskärande på samma gång. Samtidigt som den är så lättsam att barn kan titta på den och älska den kan vissa avsnitt och frågorna de ställer hänga med en i flera dagar efter ett avsnitt. Den är ju givetvis främst en sifi-serie men har även historiska inslag (Shakespeare, Dickens, Nefertiti) och skräckinslag (bl.a. barn i gasmasker uäh...). 
Det är urbrittiskt och superlöjligt samtidigt väldigt välskrivet och engagerande. Man skrattar, gråter och känner med Doktorns och hans följeslagares öde och man önskar att det aldrig tog slut.
Eccleston med sin Sonic Screwdriver och sin följeslagare Rose Tyler (Billie Piper).
 
Tre skådespelare ha gestaltat Doktorn sedan den togs upp på nytt 2005: Christopher Eccleston, David Tennant och Matt Smith och man älskar dem allesammans även om man alltid är superspänd när det är regenereringsdags. Just nu spelas en ny säsong in efter att Matt Smith regenererat till Peter Capaldi (skräckblandad förtjusning över det).
Matt Smith och Amy Pond (Karen Gillan)
 
Doctor Who är som alla superhjältar skulle vara. Otroligt barnslig, nördig (bow ties are cool), intelligent, rasande beslutsam men framförallt... Han tappar aldrig tron på det goda i universum och han gör allt för att bevara det. Oavsett hur litet eller hur stort det är. Doktorn är min favoritsuperhjälte helt enkelt (och han har kostym!). 
 
Så titta på det ffs! Inser också ungefär nu hur svårt det är att hitta bilder som ger en så varierande tv-serie som Doctor Who rättvisa. Hmpf.
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-01-17 23:19:45

Dr Who har jag inte sett men hört mycket gott om den.

Svar: Tror de flesta som gett den en chans gillar den!
giz.blogg.se

Postat av: Therése - Kattugglan

Publicerad 2014-01-18 00:22:51

tackför sammanfattningen. NU förstår jag äntligen vad Doctor Who går ut på. HAr en t-shirt med TARDIS på jag fick i något sammanhang som använts lite då och då men utan att ha någon relation till den då...

Svar: Haha varsågod! Då kan du bära din TARDIS-tröja med stolthet ;)
giz.blogg.se

Postat av: Monika

Publicerad 2014-01-18 08:49:44

Doctor Who kan jag ha sett något avsnitt av, men jag är inte helt säker.

Svar: Du borde kommit ihåg det om du sett det. Finns inget liknande!
giz.blogg.se

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2014-01-18 10:43:30

Jag kan bara hålla med dig i precis allt! Doctor Who är underbar!

Svar: Absolut! Kul med andra som också älskar Doktorn!
giz.blogg.se

Postat av: Lena

Publicerad 2014-01-18 15:23:13

Har hört talas om Doctor Who. Måste verkligen kika på något avsnitt och se om det är något för mig.

Svar: Gör det! Man får ha överseende med barnprogramsfaktorn ibland men det är även det som gör det så bra längre fram!
giz.blogg.se

Postat av: Perny

Publicerad 2014-01-18 20:46:52

Jag är också en Dr Who-förälskad eller vad man ska säga. Absolut bästa hjälten genom alla nerdtider. Håller precis på att försöka komma överens med den elfte doktorn, lite motsträvigt men det ska nog gå snart.

Jag kan dock säga - jo, jag - på första frågan. Jag började titta på Games of thrones men fick totalt tuppjuck på alla helt omotiverade sexualiserade och nakna kvinnokroppar som skulle vara med, spatsera förbi i bakgrunden eller ha lesbiskt sex under någon som egentligen kunde ha varit en monolog med en ensam man. Nej, mindre porr tack. Den enda kvinnan som var motiverat naken var drakprinsessan och det utan sexualisering. Slutade titta och har inte börjat igen.

Svar: Du kommer att gilla elfte också efter ett tag. Han är så jäkla glad i början bara haha!
Mjo, jag har också en hel del problem med alla dessa horor i GoT, MEN till seriens försvar får jag säga att en del (absolut inte allt) faktiskt är till för karaktärsbyggning längre fram. Visar sig nån gång i slutet av bok 3 :)
giz.blogg.se

Postat av: Helena, MsHisingen

Publicerad 2014-01-19 19:19:19

Har aldrig sett Dr Who, men lyssnar på Chameleon Circuit. Alla deras sånger handlar om serien :)

Svar: Haha där ser man! Jo, det finns ju en hel del material att göra låtar av om man säger så ^^
giz.blogg.se

Postat av: Freja

Publicerad 2014-01-20 22:31:39

Jag kollar helst på deckare, men dottern är en fan av Dr Who, så jag får mig en del berättat för mig...

Svar: Det är ju samma writer till Sherlock som till de senaste säsongerna av Dr Who faktiskt. Inte så långt ifrån ;)
giz.blogg.se

Postat av: Mattias gustafsson

Publicerad 2014-03-19 23:58:11

Har själv inte sett Doctor Who men har funderat på om det kan vara något för mig skulle tro det.
Däremot har jag sett Sarah Jane Adventures som har en del kopplingar till Dr who och den serien gillar jag väldigt mycket. Så har du inte sett den serien rekommenderar jag att du testar den:)

Svar: Ah, ja Sarah Jane Adventures är väl en spinoff på Doctor Who. Det finns ju Torchwood också med Captain Jack i huvudrollen som också dyker upp i Doctor Who då och då. Tycker definitivt att du ska se Doctor Who om du gillar det andra!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela