Musiktips - Lindsey Stirling

Publicerad 2014-01-06 20:23:00 i Allmänt, Musik,

Lindsey Stirling är en amerikansk violinist som slog igenom efter att hon var med i America's got talent, eller snarare efter att hon åkt ut ur showen för att hon var för ovanlig. (Hmpf, hmpf...)
Hon blandar utmanande fiolslingor med moderna rytmer och dubstep samtidigt som hon dansar och hoppar runt på scen (se tredje videon här nere).
Hennes videor är alltid väldigt proffsiga och påkostade, det är kostymer, ljussättning, vinklar och vackra landskap så jag tycker ni som läser kan titta på en video bara för att det är så snyggt gjort. Hon har släppt ett album (självständigt album, alltså inte för något skivbolag vad jag vet) där hon framför sina egna låtar. Tre av dem kan du lyssna på här:
 
 
 
Men hon är också känd för att göra sjukt bra covers på film- eller spelmusik. T.ex. har hon gjort covers på Sagan om ringen, Phantom of the opera, Skyrim, Game of thrones, Halo etc. Många gånger gör hon också låtar ihop med andra självständiga artister såsom Peter Hollens (GoT, Skyrim etc.) som har en fantastisk förmåga att använda sin röst och pianisten William Joseph m.fl. I spelvideorna cosplayar (haha svengelska!) hon rejält och klär bl.a. ut sig i kläder från Assassins Creed, Link i Zelda osv. En fröjd för ögat att titta på som sagt!
Så ge henne en chans vettja!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Astrid Ahlberg

Publicerad 2014-01-06 23:32:18

Tack för tipsen! Har i em lyssnat på Adrian von Ziegler (gillade!) och som på beställning har du ett inlägg om din andra rekommendation, hon är verkligen skitduktig! Spelar en aning fiol själv så jag tycker det är extra kul att se henne. :)

Svar: Vad kul att du gillade Adrian, älskar honom själv! Och ja, Lindsey är en storfavorit här hemma också hon är så otroligt annorlunda på ett bra sätt.
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela