Ödesgudinnans val av Caroline Hurtig - recension

Publicerad 2014-01-25 08:53:00 i Allmänt, Böcker, High fantasy, Recensioner,

Då har jag äntligen haft tid att läsa klart den här boken som Caroline var så snäll och skickade till mig redan innan jul. Tack Caroline!

Ödesgudinnans val är första boken i den planerade serien Själarnas öden och är den andra boken jag läst av en egenutgivare. Verkligen spännande att få läsa böcker som man annars inte hade fått läsa alls eftersom förlagen är så restriktiva. Mer egenutgivare, tack!

Ödesgudinnans val är en bok vars handling är placerad i dimension jämte vår. I denna andra dimension finns hela den nordiska folktron samlad i stort sett. Vi har vättar, tomtar, demoner, alver, andar och Hurtigs egna skapelse svartänglarna och hybriderna. Och så har vi ödesgudinnorna. Givetvis!
De är fem till antalet och styr tillsammans över alla själars öden både i vår dimension och deras egen. De guidar, styr och vakar över alla själar som finns och ser till att de följer den väg som lagts ut eller guidar dem in på en bättre. Vi får särskilt följa en av dessa gudinnor, gudinnan Aria och det är hennes liv och de val hon gör som bokens handling grundar sig på. Förutom henne har en svartängel vid namn Kol också en stor roll och hans krångliga öde styr i mycket mån också bokens handling. Förutom dessa två får vi följa de övriga gudinnorna, alla med olika krafter och personligheter, en hel del olika svartänglar knutna till Kol, några människor i vår dimension och även ett gäng demoner. 

Ödesgudinnans val är i mångt om mycket en berättelse som handlar om förändring, vad händer när saker varit på ett visst vis sedan tidernas begynnelse och helt plötsligt ändras. Hur reagerar folk som helt plötsligt blir utkastade i något nytt, vilka val gör de och vad har det för konsekvens för alla andras öden och även för själva tiden?
Hurtig har skapat en värld som på vissa håll känns väldigt välbekant om man är någorlunda bekant med nordisk folktro och traditionell fantasy i största allmänhet men hon har även lyckats skapa något helt unikt vilket gör att hennes bok känns både väldigt fräsch och samtidigt väldigt hemmastadd. 
Boken är inte särskilt lång vilket gör att händelser, strider, val och år kan förflyta på bara några sidor och är man inte försiktig kan man lätt missa en viktig händelse just på grund av detta. Men detta gör också att boken aldrig tappar fart. Om den riskerar att göra det hoppar Hurtig gärna fram ett par år till nästa avgörande händelse. Ingen långtråkig bok alltså!

Även om handlingen i boken inte är jätteinvecklad tror jag att historien i följande böcker kan bli både överraskande och härligt invecklad med alla öden som ska knytas ihop och själar som är sammanbundna. I denna boken känns det som om Hurtig bara har skrapat på ytan av det hon tänkt sig längre fram och handlingen känns än så länge som en upptakt till något större, det ges ledtrådar lite överallt om vad som komma skall osv. Det bådar gott men jag är inte övertygad om storyn kommer att hålla än men om Hurtig håller tungan rätt i mun kan det blir riktigt bra.

Något som däremot drar ner betyget på boken är dess språk. Jag själv är väldigt petig med både grammatik och ren stavning och tyvärr tycker jag att jag hittar alldeles för mycket fel som hade kunnat rättats till vid en korrekturläsning. En del är säkert slarvfel men en del är rena grammatikfel och Hurtig är även väldigt förtjust i att lägga in ordet ”så” överallt, något som stör flödet i läsningen rätt rejält. Jag kan inte heller låta bli att reagera när det används flera utropstecken på raken och ibland är det konstiga radbyten osv. Det är dock inget som jag inte tror en ordentlig genomläsning hade kunnat åtgärda och är man inte lika petig som jag märker man det säkert inte så mycket!

Allt som är är Ödesgudinnans val en lättläst bok som blandar folktro med nytänkande idéer och som säkert kan utvecklas till något riktigt bra längre fram, förutsatt att den korrekturläses lite mera!

 

Kommentarer

Postat av: Författardrömmar

Publicerad 2014-01-29 17:42:41

Den boken skulle jag vilja läsa.
Sv: Ja, det har du nog rätt i. Jag tror nog att det är lite mer vuxenbok än ungdomsbok ändå, men vill ju så klart att båda ska tycka om den.

Svar: Absolut, det är så jobbigt att behöva hänga upp sig på ålder hela tiden tycker jag. Jag vill gärna komma bort från det.
giz.blogg.se

Postat av: Författardrömmar

Publicerad 2014-01-31 17:56:24

Ja, det är så många böcker som är mitt emellan, som passar lika bra för båda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela