Om läslust och förmågan att inte läsa dåliga böcker

Publicerad 2014-01-19 16:58:00 i Allmänt, Reflektioner,

Romeoandjuliet hade för nån vecka sedan ett inlägg om det här med läslust och hur man ska vårda den på ett bra vis. Läs inlägget här!
Jag beger mig något sent in i debatten med det här inlägget. 
 
Läslust är något som kommer och går enligt mig, mycket beroende på om man har bra böcker att läsa och hur mycket tid man har till att läsa. Men ibland går läslusten inte att förklara. Jag kan ha en hel hög med bra böcker men ändå inte ha lust att läsa och vet ni vad (nu kommer min viktigaste poäng i det här inlägget), jag tycker att det här är helt ok. För är det något som dödar läslusten så är det att tvinga sig att läsa. Oavsett om det är för att man måste läsa alla nobelpristagare, måste läsa igenom recensionsexen man fått eller har satt upp regler att man måste läsa ut alla böcker man påbörjat. Missförstå mig rätt, jag är grymt imponerad av alla dessa bokbloggare som läser klart alla dåliga böcker de satt sig för att läsa *bockar och bugar* men jag tror verkligen inte på det här med att tvinga sig till saker som man har som hobby. Det här kan ju givetvis vara svårt om man driver en bokblogg och känner en press att producera inlägg men jag tror att alla mår bra av att inte sätta upp för mycket måsten ändå. Har vi inte tillräckligt med måsten i vanliga livet utan att man måste sätta upp en massa bokmåsten också? Om du precis som jag alltid har läst och känner att du alltid kommer att läsa finns det ingen som helst anledning att sätta krav på sig själv att man måste läsa ditt och datt. Du kommer att läsa ändå.
 
Jag själv läser exakt de böcker jag har lust att läsa när jag har lust att läsa dem. Jag försöker låta bli att känna för mycket stress över att hinna klart böcker innan det gått för långt tid. Jag har heller ingen planerad läskö utan tar upp den bok jag känner just nu för och bryr mig inte särskilt mycket om att jag sagt att jag ska läsa någon bok. Jag låter också varje bok ta den tiden det behöver, försöker att inte tvinga mig att läsa bara för att jag ska. För läsning ska vara något man gör för att koppla av, ha en mysig stund i en annan värld eller för att reflektera över och då måste man låta texten få ta den tiden det tar. 
 
Vidare är jag också väldigt hård med att inte läsa böcker jag inte gillar. Jag har min 200-sidorsregel som jag alltid följer men gillar jag inte boken efter 200 sidor skiter jag i den. Det är helt enkelt inte värt det om jag inte gillar en bok. Oavsett hur mycket priser den fått eller hur mycket folk snackar om den. Har jag läst 200 sidor kan jag ändå alltid säga "Ja, jag läste 200 sidor och tyckte det var skit så den kan ni behålla för er själva." och ingn kan ju säga nåt då för har en bok inte blivit bra efter 200 sidor kvittar det om den så blir fenomenal de sista hundra. Det är ändå inte värt det.
 
Sådär, lite tankar om läslust!
Vad tycker ni om ämnet? Läser ni alltid ut böcker ni börjat på?
 
 

Kommentarer

Postat av: Astrid Ahlberg

Publicerad 2014-01-20 00:01:24

Håller helt med dej. Fast har ingen 200-sidorsregel, slutar långt tidigare... Har t.ex. inte läst ut Hundraåringen... Men lite mer bemödar jag mej om det är en egenutgivare som jag själv.

Svar: Anledningen till att jag inte slutar tidigare är främst för att om man lägger ned en bok efter bara 50s kan den fortfarande bli bättre. Har den inte blivit bra efter 200s kan man lugnt konstatera att det inte blir det och ändå säga att man gett den en chans!
giz.blogg.se

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2014-01-20 20:00:39

Att läsa 200 sidor för att ge en bok en chans, då blir det min tur att *bocka och buga* ;) för jag ger dem inte mer än 20-50 sidor, beroende på tjocklecken :)

Svar: Haha jag tänker mest som så att om den inte är bättre efter 200s är hoppet ute. Efter 50s kan den fortfarande gå att rädda ;)
giz.blogg.se

Postat av: Carro

Publicerad 2014-01-21 17:32:09

Du verkar ha en sund inställning till läsning, jag är mer av den tvingande sorten ;) Men tror att det ligger lite i att jag inte bara ser läsning som en renodlad hobby, ibland är det ett nödvändigt ont :)

Svar: Jo, där är ju helt klart en skillnad mellan oss två. Kommer ihåg när jag läste litteraturvetenskap, blev bara till att plöja så mycket man hann ungefär... Inget vidare!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela