Tankar om Sleepy Hollow

Publicerad 2014-06-12 21:57:07 i Allmänt, Paranormal, Recensioner, Tv-serier,

Efter ett tips från en vän började jag titta på Sleepy Hollow för ett tag sedan och nu i förra veckan såg jag sista avsnittet i första säsongen. 
 
Sleepy Hollow är en sådan där serie som man kan titta på lite avslappnat, kanske göra något annat under tiden och som inte kräver för mycket engagemang av en. Varje avsnitt är mer eller mindre fristående och precis sådär lagom avancerat för att man fortfarande ska tycka det är spännande. 
Serien är baserad, precis som Tim Burtons variant, på legenden om den huvudlöse ryttaren men till skillnad från i tidigare versioner är nu handlingen försatt till nutid och den huvudlöse ryttaren har fått sällskap av en hel flock andra ockulta karaktärer och händelser. Det är dock huvudpersonen Ichabod Crane som gör det hela helt skruvat. Som jag skrev är handlingen placerad i nutid men i första avsnittet får vi se Ichabod slåss mot britterna under amerikanska revolutionen och när han hugger huvudet av en viss hessier blir han själv sårad så han svimmar av. I nästa ögonblick vaknar han i en grotta flera hundra år senare och tillsammans med en något skeptisk afroamerikansk polis vid namn Abbie Mills tar han upp kampen mot den huvudlöse ryttaren. 
 
Sleepy Hollow kan vid första anblicken verka lite fånigt och kliché och visst det är ju inte utan att man kan gissa sig till en hel del saker men jag tycker man ska se förbi det uppenbart dåliga litegrann. För när man sett några avsnitt börjar man se de bra aspekterna av serien. Till exempel är Tom Mison som spelar Ichabod Crane helt fenomenal som gammalmodig gentleman med starka åsikter. Dialogen mellan honom och Nicole Beharie som spelar Abbie är stundtals riktigt, riktigt bra. Man sitter och fnissar den underfundiga jargongen mellan de två; Abbies tuffa attityd och Ichabods omedvetna samhällskritik på snustorr brittiska. 
Förutom välskrivna manuset är Sleepy Hollow också en av få tv-serier där det finns ett gäng kvinnliga karaktärer som till och med interagerar med varandra. Inte så ofta det är så i andra serien. Dessutom är det flera mörkhyade karaktärer plus en asiat vilket också gör att serien känns fräsch och modern. Mer sånt tack!
 
En negativ sak med serien är dock sista avsnittet på säsongen. 
Jag blir så trött på fenomenet "vi har fristående avsnitt men i sista avsnittet slutar vi med en cliffhanger". Varför? Om ni nu gått in för att ha en fristående serie kan ni väl hålla er till det och inte frångå hela konceptet bara för att ni tror att folk inte tittar vidare i nästa säsong om ni inte avslutar med en cliffhanger. Har ni verkligen så dålig tro på er egen serie? Trist måste jag säga. 
 
Men vill ni se en lagom avancerad serie med riktigt bra dialog och fylld med ockulta ting borde ni se Sleepy Hollow tycker jag!
 

Kommentarer

Postat av: Caroline Hurtig

Publicerad 2014-06-13 08:38:40

Såg första två avsnitten och sen blev det inte av att jag såg fler.
Kanske ska ge den en ny chans nu i sommar. Alla andra serier har ju ändå uppehåll ;-)

Svar: Ja, men gör det! Den är ju sådär lagom att titta på under sommaren när man kanske inte pallar nåt mer avancerat ^^
giz.blogg.se

Postat av: Emma

Publicerad 2014-06-14 17:56:25

Vet du var man kan kolla på den? :)

Svar: Sexan sände den innan så du kan ju se om den finns på deras play-tjänst. Jag brukar titta på nätet, det är bara att googla ^^
giz.blogg.se

Postat av: perny

Publicerad 2014-06-15 16:51:36

Började titta på den serien men hade svårt att hålla tiderna och tappade bort mig tills jag valde att titta på allt i ett svep, då var den riktigt bra. Precis som du säger, någon man kan slötitta på, gillade också att de hade breddat skådespelarnas bakgrund och inte bara hållit sig till vita medelålders män. Fastnade också för hans torra kritik för den moderna världen. Lätt en serie jag tänker titta på när den återkommer.

Svar: Ja men precis! Jag håller verkligen med om det du säger. Den tänker ändå lite utanför ramarna och det känns fräscht och skönt. Ska bli spännande att se nästa säsong!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela