Bokbloggsjerka #5

Publicerad 2013-07-21 22:01:37 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

Denna veckan hoppar jag sent omsider på bokbloggsjerkan igen ^^. Nu handlar det om omslag och vilka man tycker snygga/fula samt vilka som man tycker passar eller inte passar till bokens innehåll. Jag har hållt mig till böcker jag har i min egen bokhylla.

Snygga omslag:
 
Stephen Kings Det mörka tornet är jäkligt snygga. Har inte läst dem än men har del ett och två i bokhyllan.
Cherie Priests Clockwork Century som jag precis läste första delen i (Boneshaker) är också rejält snygga. Önskar de fanns som inbundna dock.

Förutom dessa är ju Game of thrones-böckerna riktiga skönheter i bokhyllan samt även de svenska Harry Potter-omslagen.
Fula omslag:
 
Ja jisses, det finns en hel hög, tyvärr, men om jag ska hålla mig till min egen bokhylla:
 
H.P. Lovecrafts Skräckklassiker är ju i tyg men vad är grejen med den turkosa färgen? Urrk.
Philip Pullmans Den mörka materian är allmänt trista och gör inte boken rättvisa alls. Har dock inte hittat någon snyggare upplaga än men letar förbrilt.
Passande omslag:
 
C.S. Lewis Narnia både de nya engelska omslagen och mina gamla klassiska svenska (som jag inte pallade leta upp en bild på). De visar bokens innehåll på ett precis lagom sätt utan att de berättar för mycket.
Raymond Feist & Jenny Wurts Imperiets Dotter är också sådär härligt exotiska och färggranna som världen de utspelas i är.
Ej passande omslag:
 
Patrick Rothfuss The name of the wind är väl snyggt men beskriver inte boken så bra. En snubbe i kåpa och ett träd. Mycket intressant. Inte. 
 
Japp, det där var lite omslag från min bokhylla!

Kommentarer

Postat av: Astrid Ahlberg

Publicerad 2013-07-22 07:23:13

Omslaget är verkligen viktigt, ett frånstötande yttre kan ju tyvärr göra att man missar ett fantastiskt inre! Gäller människor också, förresten, om man ska vara filosofisk...

Svar: Ja, det är ju faktiskt så, och ingen vill ju ha en ful bok i bokhyllan!
giz.blogg.se

Postat av: Josefin

Publicerad 2013-07-22 10:21:54

Kul att se! Håller med om att den sista ser tråkig ut, den skulle jag aldrig välja frivilligt.

Bloggen Schitzo-Cookie har haft ett inlägg med massor av omslag till Guldkompassenserien, (se här: http://schitzo-cookie.blogspot.se/2012/11/omslagsserie-9-morka-materian.html) Jag gillar den hon kallar "box 3" med de stilrena omslagen! Snyggt snyggt snyggt!

Svar: Oh, vad skoj! Det ska jag kolla upp, tack för tipset!
giz.blogg.se

Postat av: annelie

Publicerad 2013-07-22 20:53:18

Jag gillar verkligen de där clockwork century omslagen, fast jag brukar tycka att typ allt steam punk -igt är snyggt =p

Svar: Haha ja, steampunk har ju en tendens till att alltid bli snyggt ^^
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela